Då jag ej kan få fiber kollade jag koppartråd.

Fick en offert på att dra in koppartråd i mitt nybyggda hus på 53000kr 😁 De är f.n inte kloka.

De behöver gräva ca 90m och det är främst i åkermark.

Utöver detta måste jag gräva från tomtgränsen till huset ca 80m vilket givetvis kostar X tusen kr till.

Undrar om de inte prisar ut sig för att man vill riva det gamla systemet med tråd.

Någon som vet om man kan få bidrag på något vis?
 
Kan vara värt att kolla om det finns elstolpar de kan "snylta" på. Luftledning är inte lika kul men kan bli billigare enligt min erfarenhet, men knappast speciellt billigt för det.
Offerter i den storleksklassen har ofta handlat om att man behövt bygga ut stationen men nu för tiden gissar jag att det snarare borde finnas kapacitet över eftersom det sannolikt är fler som överger det nätet än som ansluter sig.
Dock skulle jag avråda från koppar. I och för sig funkar analog telefon och ADSL förbenat bra egentligen, men dagarna är räknade för båda, ADSL avvecklas inom kort på flera orter.
Finns inga bidrag enligt vad jag vet, mobila lösningar uppfyller det myndigheter betraktar som miniminivå för telekommunikationer.
 
Ja, kolla hur länge du kan använda koppartråden där du bor. Hos min pappa kopplas allt sådant ner inom ett par år, då är det fiber eller mobilt som gäller. Eftersom han har mobilproblem där han bor tvingades han nu installera fiber.
 
GIX skrev:
Undrar om de inte prisar ut sig för att man vill riva det gamla systemet med tråd.
Nja, det är nog kostnadsbaserat i någon mån, men inte får du rabatt för att de tror att du kommer att bli en trogen kund i några tiotals år :) Kopparnätet avvecklas i stora delar av landet, så rådet att kolla om koppartråden kommer att finnas kvar inom några år är mycket relevant.

Oavsett hur du gör så om du/de gräver så lägg ner rör/slang!!! Kan/får du så lägg även rör i grävningen utanför din tomt så slipper du grävkostnad nästa gång. När vi lade nya plattor på garageuppfarten drog vi ut dem till asfalten, 1/2 meter på kommunens mark. Under de plattorna lade jag ett 110 mm avloppsrör så att nästa grävning inte ska innebära att de tar upp mina nya, fina plattor!
 
Spara pengarna och strunta i kopparen, det är en teknik under avveckling. Förr eller senare kommer väl fibern. Kör mobilt bredband tills vidare. Net1 har fri datamängd på 4G enligt reklamen. Med en bra antenn på taket kan det vara helt okej.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Myntets baksida med avreglering, varje installation ska vara lönsam. Skulle inte tro att någon annan operatör är billigare - om någon ens erbjuder möjligheten. Jag skulle också satsa mobilt tillsvidare.
 
pelpet skrev:
Med en bra antenn på taket kan det vara helt okej.
Exakt. Det gnölas mycket på att mobilt inte duger på den ena eller andra orten och helt klart är att det finns stora områden där täckningen är dålig, men om det gäller som alternativ till koppar eller fiber så är det ju inte orimligt att jämförelsen görs mot en fast installation med en riktig antenn i stället för en handhållen mobil med storleksoptimerad antenn.
Sen finns det förvisso andra begränsningar med 3G/4G men jämfört med att lägga ut +50kkr på något som kan stängas ner inom några få år verkar lite så tror jag det är en bättre lösning tills fibern kommer, för det gör den med stor sannolikhet.
 
Ingen skulle ju bli gladare än Telia om de slapp gräva ner en enda meter ny koppartråd eller ens behöva underhålla det befintliga systemet. Det är ju därför de tar ut pris per meter de behöver gräva.
Jag minns att det var många sommarstugeägare som passade på att dra in fast telefon när det blev känt att det gamla systemet med fast kostnad (var det 2000 kr nåt) för koppartråd skulle avskaffas någon gång under tidigt 2000-tal. Vissa gånger krävdes det ju kilometervis med stolp :)
 
j.f.s
För mig låg kostnaden på 35000kr för dragning av luftledning ca 5 meter till tomtgräns. Sen skulle jag bekosta resten själv. Lallar vidare med 4G och problemet med den anslutningen är inte hastighet, svarstider eller driftstörningar utan DATAMÄNGD. Har tre (!!!) 100GB abbonemang. Har man barn som vill titta på film samt två vuxna som glor på mycket serier så går det åt hög mångd data...
 
Redigerat:
Yaken skrev:
Jag minns att det var många sommarstugeägare som passade på att dra in fast telefon när det blev känt att det gamla systemet med fast kostnad (var det 2000 kr nåt) för koppartråd skulle avskaffas någon gång under tidigt 2000-tal. Vissa gånger krävdes det ju kilometervis med stolp :)
Fast pris för sommarstugor avskaffades långt tidigare. Redan på 1980-talet ville vi dra in telefon i sommarstugan (kopplingsskåpet stod i tomtgränsen) men det var inte lösbart, trots att vi bara hade behövt gräva på egen tomt. Priset sattes baserat på avståndet till telefonstationen, trots att ledningarna redan var dragna.

Det fasta priset gällde så vitt jag vet bara för permanentboende.
 
j.f.s skrev:
För mig låg kostnaden på 35000kr för dragning av luftledning ca 5 meter till tomtgräns. Sen skulle jag bekosta resten själv. Lallar vidare med 4G och problemet med den anslutningen är inte hastighet, svarstider eller driftstörningar utan DATAMÄNGD. Har tre (!!!) 100GB abbonemang. Har man barn som vill titta på film samt två vuxna som glor på mycket serier så går det åt hög mångd data...
Jag skulle ha kollat på net1:s erbjudande. Om det funkar kan du nog spara in en del pengar.
 
j.f.s
Har testat Net1. Har drygt 1km fågelvägen till närmaste mast. Nästa mast ligger ca 4km bort och har i stort sett fri sikt till båda. Tyvärr ligger mitt hus precis mellan cellerna så inte ens med riktantenn och några timmar i telefon med tekniker hos Net1 fick jag in något som ens liknar acceptabel hastighet.

Det ska sägas att de verkligen ansträngde sig, skickade två routrar och riktantenn, låste mig på master och testade alla möjliga och omöjliga saker. Det var himla synd att det inte fungerade för precis som du säger hade jag kunnat spara in drygt 800kr per månad. :|
 
Redigerat:
GIX i vilket område gäller det?
 
OBS!

Läs Net1 hela avtal!

Det är inte fri datamängd. Formuleringen är som följer:

3.4 Du får använda Tjänsten hur mycket du vill inom ramen för vad vi betraktar som ansvarsfull användning. Vi förutsätter att du är en relativt genomsnittlig internetanvändare som läser nyheter, betalar räkningar, lyssnar på musik och då och då vill titta på film
 
Det blir väl att säga till barnen att detta är verkligheten och så får dom titta på film när filmerna sänds så kan du köra med Boxer eller satellit. Eller säg till dom att TV är imperialisternas sätt att fördumma folket och säg till dom att gå ut i friska luften i stället. Eller låt dom bara titta på filmer med innehåll som Sovjetiska svart/vita filmer, allt som Cannon Film (Golan&Globus) gjorde på 80-talet eller liknande så räcker det med 240p i upplösning, sparar massor med bandbredd.

Men jag hade aldrigt lagt 50+ på koppar. Du bor tydligen i Stockholms län, hur omöjligt är det att du får fiber inom 5 år? Finns det ingen fiberförening? Kan du inte sätta en friggebod så nära befintligt kopplingsskåp som möjligt och dra en slang med nätverkskabel själv och se vad det kostar om det nu är grävningen dom skyller på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.