Hej!

Ska sätta in en ny värmepump och tänkt sätta utedelen på ett annat ställe. Ett litet stuprör som är väldigt tunt tänkte jag då flytta lite på. snabbt upptäckte jag att förra ägaren limmat ihop många rör bitar. Fick loss en så limmet lossnade men den andra satt så röret sprack istället.
Så jag tänkte att jag köper helt nya rör och sätter på stuprännan men tji fick jag. letat på nätet och även besökt bauhaus men ingen verkar ha dessa rör. så vart hittar jag rör till denna ränna? tror själva rännan är 75mm.
bilder säger mer än tusen ord heter det ju.

eUR8CeC.jpg
S9Opanf.jpg

Mvh: Adam
 
Har själv letat efter tunna stuprör men inte hittat. Kolla på rör för centraldammsugare eller elrör 50mm. Är det röret du har ens i metall?
 
J Johan456 skrev:
Har själv letat efter tunna stuprör men inte hittat. Kolla på rör för centraldammsugare eller elrör 50mm. Är det röret du har ens i metall?
Allt är i plast. har kikat lite på avloppsrör men där verkar tjockleken spöka lite så det inte riktigt passar, sen är dom också gråa vilket inte gör saken bättre.
kanske dessa slutade tillverkas tidigt? Tror dessa är från runt 1994 för det var då förra ägarna gjorde om det mesta på huset.
 
Rör för centraldammsugare eller vanliga elrör skrev jag. :D
 
engs
Letade efter både hängrännor och stuprör i mindre modeller ifjol men hittade inget vettigt. (Växthus där medföljande hängrännor var kassa, köra fullstora på ett 15m2 växthus kommer se alldeles för klumpigt ut).

Hittade nått från en tysk site men det var både dyrt och lite grisen i säcken.
 
tack för alla svar och tips. kan detta vara någon form av halv hembygge? tror nämligen själva rännan är 75mm och dom är rätt vanliga och enkla att få tag på. om så är fallet är det proffsigt gjort.
Problemet med att beställa från nätet är just grisen i säcken. har hittat lite olika plaströr, främst gråa avloppsrör som är 50mm men tjockleken är helt fel så det passar inte endå.
 
Minsta standardränna jag hittat är 100mm
Minsta rör 75mm
Ska vi ha andra storlekar får vi göra dom själva...
I plåt då.. Plast brukar vi undvika..
//plåtslagaren
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
tack för alla svar och tips. kan detta vara någon form av halv hembygge? tror nämligen själva rännan är 75mm och dom är rätt vanliga och enkla att få tag på. om så är fallet är det proffsigt gjort.
Problemet med att beställa från nätet är just grisen i säcken. har hittat lite olika plaströr, främst gråa avloppsrör som är 50mm men tjockleken är helt fel så det passar inte endå.
Ingen direkt hjälp, men såg i Skottland mindre rör vid stuprännorna , blev imponerad att de med så mkt mer regn ändå fungerade , man funderade ju då på varför vi har det som vi har det i sverige.

(Riktigt vräker det ned regn så går det ju över stuprännorna så då kvittar nog stuprörens tjocklek)

Har tyckt det brittiska/skotska såg snyggt ut, och sett ett vi hade något som mer liknade deras system på 1800-talet, på de hus som hade råd med plåt.

Ligger på min lista över intressanta saker o kolla upp, de som hade bäst koll på det var byggnadsvårdsbutiker o föreningar. Så varför inte kolla med dem? Ser du på det sitter i väggarna på SVT play, så är det ett avsnitt där som visar hur en plåslagare gör, minns jag rätt gjorde de även stuprören. Kanske värt o fråga?
 
C
A aka_the_barf skrev:
kanske dessa slutade tillverkas tidigt? Tror dessa är från runt 1994 för det var då förra ägarna gjorde om det mesta på huset.
Skulle gissa att det är utländsk fabrikat som inte finns på svenska marknaden? Åtminstone inte idag.
Jag skulle riva bort den biten och ersätta allt med "svensk standard". Det är ju inga fantasisummor det handlar om.
 
C cpalm skrev:
Skulle gissa att det är utländsk fabrikat som inte finns på svenska marknaden? Åtminstone inte idag.
Jag skulle riva bort den biten och ersätta allt med "svensk standard". Det är ju inga fantasisummor det handlar om.
Men är det inte 75 mm du ville ha?

Det finns ju på Bauhaus.
https://www.bauhaus.se/stupror-rias-vit-pvc-75mm-3m
 
C
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men är det inte 75 mm du ville ha?
Som framgår av trådens ämnesrubrik är TS ute efter 50 mm.
 
C cpalm skrev:
Som framgår av trådens ämnesrubrik är TS ute efter 50 mm.
Såg det, men tyckte ändå inte det var helt tydligt, rännan var ju 75mm:thinking:
 
C
Peter2400 Peter2400 skrev:
Såg det, men tyckte ändå inte det var helt tydligt, rännan var ju 75mm:thinking:
50 mm rör och 75 mm ränna. Klart och tydligt :rofl:
Det minsta som finns allmänt tillgängligt här är 100 mm ränna och 75 mm rör, precis som det du länkade till.
Så det enklaste är nog som sagt att byta ut hela baletten till 100/75. Sen skulle jag själv skippat PVC, men det är väl lite av en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.