Har påbörjat en badrumsrenovering av ett badrum som byggdes '76. Plastmatta rakt på det tidigare trägolvet och masonit på väggarna med våtrumsmatta på.
Väldigt fräscht!

Anyway,
Den ventilation av badrummet som finns idag är ett 50mm PVC-rör som går rakt upp från bottenplan, genom övervåningen till vinden och ut på taket, på vinden finns det 2st 90-graders krökar för att få ventilen utåt längre bort från skorstenen.
När jag tog bort ventilen så rann det vatten ur den, även om badrummet inte används på många år.

Nu är frågan: Är det här tillräckligt? Jag hade förväntat mig ett flexibelt alu-rör med iallafall 10-12 mm i diameter, men om jag ska byta det så måste jag ta mig fram på rätt så oframkomliga ställen i huset och förstora hålen och klättra upp på taket och byta ventilen, så jag hade ju helst sluppit. Men jag vill ju ha det rätt.

Någon som har erfarenhet av detta?

Skorstenen går också upp precis brevid badrummet, om jag skulle vilja bränna en rökkanal på ventilation av badrummet, hade det funkat?
 
50mm är för klent. Spiro finns i 80 mm men används väldigt sällan och 100mm är i princip klenaste dimension.

Antingen rätt dimension på kanal invändigt alt paxfläkt genom yttervägg om du har sådan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.