Hej spånar lite på en ny pump till en fastighet. Den pumpen ligger på 35A och jag räknade lite lätt på att jag med pumpen o elen i fastigheten kommer upp i ca 50A. Tror det går en 10kvmm kabel fram i dag. Vad bör göras? Duger den eller ska jag gräva för ny kabel?

Kan jag gräva ner ekkj utan rör eller ska den ligga i rör?

Hur räknar minut vilken area det behövs?

Med vänlig hälsning, Dell
 
Du kan ju gräva för säkerhets skull ;)
Eller så tar du först reda på exakt vilken area som befintlig kabel har, som jag antar dessutom är driftsatt så att vi kan sluta oss till att den är korrekt dimensionerad för nuvarande belastning.
10 mm², och t.o.m 6 mm² markkabel räcker precis till 50 A om man enbart ser till belastningsförmågan.
Längden på kabeln kan dock kräva en högre area. Detta får du hjälp med av SEK HB 421.
Nätägaren vill nog vara med på ett hörn här också pga det ökade effektuttaget.
 
Mikael_L
EKKJ behöver inte ligga i rör.
Men kabelskyddsband ovanför är då ett krav (eller är det möjligen en rekommendation?).

Jag tror att man även kan markera och skydda med bräder en liten bit ovan ledningen.
 
Är det bara jag som blir nyfiken på vad det är för jättepump som vill ha 35A? Antar att det är 3fas 35A och inte någon import 1-fas-maskin.

/C
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, den måste vara rätt stor. En 60 kW maskin drar ca 15 A
 
60 kW = ca 100 A

15 A = ca 10 kW
 
Min förra dammsugare var på 18,5 kw och krävde 50A säkringar för att klara starten med yd start så säkringen säger väl inte så mycket om hur stor pumpen är.
 
Det var en rejäl dammsugare det..

//Patrik
 
Nisse 123, värmepumpars effekt märks med AVGIVEN effekt INTE tillförd. Och för att ta ett exempel Nibes 60 kW maskin DRAR ca 15 A. Så behöver man säkra med 50 A är det en mycket stor VP.
 
Mikael_L
Oj, jag tänkte vattenpump ... :surprised:
 
Mikael_L skrev:
Oj, jag tänkte vattenpump ... :surprised:
Jag också. :surprised: Vad sjutton säg värmepump om det är en sån. Värmepump är ju redan en förkortning på något annat t.ex. Luft/luftvärmepump och bergvärmepump. :cool:

//Patrik
 
Min kärring kräver mer än 50 ampere.
 
Jag måste väl erkänna att jag inte kunde tänka mig en "vanlig" pump i en fastighet som skulle vara så stor. Men om jag läser en gång till kan det ju vara vad som helst, så även jag kanske får :surprised:
 
Elmont, en värmepump med 60 kW avgiven effekt borde ha en ineffekt på ca 15 kW och då borde den dra närmare
30 A, eller har Nibe någon speciallösning?
 
Tänkte också vattenpump tex brandvatten eller sprinktlervatten är inte så ovanligt i fastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.