Ja, jag har noll koll på hur det funkar med 500 volt.

Nu verkar det som att jag fått en maskin med motor för 500 volt (effekt 3,5 kW) på halsen av misstag. Y/D start. Det är en snickerihyvel.

Vad göra?

Huset huvudsäkringar är på 25 A.

Är det ens möjligt att åstadkomma?

Hur gör industrin?

Transformator?

Linda om motorn?

Kanske inte är rätt forum, men tipsa mig då gärna om något annat om moderator vill stänga tråden.
 
Posta ett foto av märkplåten.
 
finns transformatorer för 400-500v men dom är oftast väldigt stora då det bara förekom på vissa industrier, förr i tiden. så det är billigare att byta till en ny motor på din maskin.
 
Kolla även varvtalet, det har funnits höghastighets motorer och då sitter det en separat motor och generator som höjer frekvensen.

Protte
 
Större industrier har oftast egen transformering från högspänning till lågspänning och kan därför välja en annan standardspänning än normala 230/400V mer lämpad för behoven. Eller omformare som förutom spänningen även kan ändra frekvensen. Kan bli kostsamt att få igång din maskin utan att byta motor, men posta gärna en bild på märkskylten som sagt.
 
Verkar som om jag ropat varg i onödan. Var helt säker på att där inte var några märkplåtar. Nu har jag krälat på golvet en bra stund och försiktigt gnuggat bort hård hartsig spångegga från de ömtåliga aluminiumplåtarna som faktiskt satt längst ner mot golvet. Omöjliga att fotografera. Åtminstone för mig. Men i släpljuset från handlampan var där en deltasymbol följt av 380 V både på såg och hyvelmotor. ELMO motorer. Fräsmotorn var inte hartsig, men den satt i en skymd vinkel så jag hade missat den. Den var märkt 380-420 V. Eller om det var 378-421 eller ngt sådant. En Hägglunds.
 
Då är det inga problem att koppla in den mot det Svenska nätet. Y/D-startbar är den också, även om 3.5 kW kan direktstartas, men det kanske var effekten på en av motorerna enbart?
 
Ja det var hyvelkuttern, den största motorn. 5,5 HP stod det på den så det bli väl strax över 4 kW. Kan man köra på 16 A handske? Eller måste den vara på 32? Maskinen har egna smältsäkringar 3x20A.
 
Säg att du har tre motorer på runt 10 kW total uteffekt? Det blir nog svårt att köra på 16 A, men det kan gå så länge du inte hyvlar nånting :cool:
Strömmen som motorerna drar från nätet vid märkeffekten ska stå på märkplåtarna, så det är bara att summera.
 
De går aldrig samtidigt. Det är en kombimaskin. Glömde säga det. Sågmotorn är nästan lika stor och fräsen hälften.
 
Då är det nog inga problem.
 
Har tänkt koppla in med byggcentral så länge tills garaget är färdigrenoverat inuti. I säkringsskåpet sitter det 3 x 16A. Ut går en kraftig kabel på 4 x 6kvmm. 3 faser antar jag plus? Nolla eller jord? Kan man skruva på en 4 x gummikabel på den och koppla in byggcentralen? Måste det vara en elektriker som gör det? Vad gör man med den 4e ledaren. Kopplar den mot nolla eller jord?
 
Du måste ha med jord, behöver du nolla också måste du dra en 5-ledare..
 
4x6 mm2, är den verkligen avsäkrad?
Tycker det låter som att du bör ta dit en elektriker och montera ett trefasuttag enligt regelverket, sen kan du hänga på din byggcentral.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.