Hej, i ett 1-plans hus på 75 m² från 60-talet med lika mycket källare som värms upp med en CTC v20, är det där lämpligast med 500 eller 1000 liter ackumulatorvolym?
Tacksam för förklaring till de olika alternativen som föreslås!
 
20 lit/installerad kW är ett minimum riktvärde. Räknat på totala volymen inkl stammar, radiatorer, tank etc. Inverters kan klara sig med mindre, men är inte att rekommendera.
 
Ok, tack för snabbt svar!
Vad kan en "normal" sektionsradiator rymma/meter? Eller vad kan totalvolymen i systemet vara med 7 element uppe och 3 i källaren?
 
Ctc v20 är väl en vedpanna/kombipanna?

Vad eldar du pannan med i nuläget?

Med acktank kommer du nog behöva en laddomat också samt ett större expansionskärl.

Med för stor tank kan du få problem Då pannan levererar lite effekt samt med litet förbränningsutrymme, då får du göra många ilägg i pannan före du har laddat tanken.

Kolla även på pelletsinfo som är ett forum om ved och pelletseldning ifall någon har kunskap eller färdig anläggning
 
Ja, det är nog en kombinationspanna som går att koppla på pelletsbrännarene mm tror jag.
Eldas med ved av min mor idag vid de tillfällen hon är där och det behövs under vår, höst och vinter.
Jag har skaffat laddomat, men inte större expansionskärl, det sitter ett på vinden som jag skulle tycka vore skönt att få bort då det ju är uppåt 60 år gammalt.
 
Tanken kan vara hur stor som helst.
Eftersom du laddar tanken uppifrån och den skiktar sig så spelar det ingen roll hur stor den är.
Om inte det är så stor prisskillnad så skulle jag tagit den större tanken.
Du kanske byter panna någon gång.

Förlusterna blir inte heller större med en större tank. Det är bara den uppvärmda delen av tanken som har förluster.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Glömde tyvärr att nämna att det rör sig om 2 st begagnade 500-liters tankar som redan är i min ägo.
 
Koppla in båda inget annat finns på kartan tycker jag. Det är samma sak med akumulatortankar som med mycket annat. ;) Ju mer desto bättre:)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.