Har en gammal CTC 10.9 luftvatten kopplad till en EcoEl panna. Funkar i princip bra men jag är bekymrad över antalet starter. Bor i Malmötrakten så vädret är i princip perfekt för en luftvattenpump.

Ibland går pumpen 18 timmar på en dag med runt 80 starter, ibland 6.5 timmar med 30 starter. Ofta något däremellan med 50 starter. Jag har hört att antalet starter i princip inte är så viktigt utan det totala antalet drifttimmar. Men hur är det med effektiviteten egentligen?

Bör jag felsöka något? Temperaturdifferenten på flödet till pumpen? Gå in i avancerade inställningar och pula med något där? Öka flödet genom cirkpumpen på radiatorkretsen, eller till pumpen? Filterbyte, service mm, är det lönt?

Anläggningen är den (näst) första varianten V2 år 2000-2005 och ja, den är gammal men den funkar. Huset är 170 kvm ganska dåligt isolerat och radiatorerna är mestadels dimensionerade för en oljepanna. Dvs jag tvingas under 5 grader ute köras köra ganska höga temperaturer ut i systemet (52-57 grader). Nedre panna står på 45-49 grader.

Jag kan bara ställa in temp vid -15 (kör 65-84 grader) och värme från vid (kör 18-24) grader), det avgör värmekurvan. Senare modeller har lite med inställningar men det finns inte på denna ursprungliga.

Jag ställa framledningstemperatur, temperatur nedre (värmepumpen) respektive (övre/varmvatten) på panna. Rumsgivare finns ej, nattsänkning frånkopplat, termostater på radiatorerna. Till varmvatten finns en extra extern varmvattenberedare kopplade före pannan. Det är tre små lägenheter i huset, ingen golvvärme.
 
Vad jag vet bör en värmepump aldrig ha mer än 30 starter per dygn och helst inte fler än 20. Gäller att göra inställningarna så bra som möjligt. Prova t.ex. att öka differensen mellan start och stopp något.
 
  • Gilla
Mmmmmm
  • Laddar…
Jag tycker också det låter på tok för mycket. Någon som vet hur man ställer differensen på en EcoEl v2 med EcoAir 10,9?
 
Har du kollat att flödet mellan ute- och innedel är ok? Inga igensatta smutsfilter?
 
  • Gilla
Mmmmmm
  • Laddar…
Hur kollar man det?
 
Vad får du för delta-T mellan VB in/ut när kompressorn har gått en stund?
 

Bästa svaret

  • Gilla
Mmmmmm
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om du vill lära dig lite mer om hur traditionella CTC EcoEl-EcoAir fungerar kan du läsa t.ex: [länk]
Bra läsning, men hur vet man om smutsfilter behöver bytas, eller att flödet är bra? Vad är ett rimligt antal starter?
 
Du behöver kolla temperatur på ingående samt utgående vatten till utedelen under drift, om den är allt för stor kan man misstänka dåligt flöde, det kan t.ex bero på igensatt smutsfilter eller att de flexibla slangarna är dåliga.

Det är ju en ganska kraftig on/off värmepump så risken är att den ganska snabbt kommer upp i stopptemperatur när den startar och det finns även ett maxvärde på ingående temperatur till utedelen, runt 46-48 grader, sen stannar den.

Annars prova att öka differansen mellan start/stop, den inställningen finns i en dold meny. Koden är 831 för äldre ecoel om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Mmmmmm
  • Laddar…
Ok, läst och provat mig lite fram. Fortsatt oroväckande många starter. 29 styck på 3h 19min...

Allt låter bra, shunten rör sig vid behov, cirkulationspumparna går och den har inte larmat på flera år. Dock har den svårt att komma över 45 grader utan elpatroner. Har ingen ordentlig temp mätare men min digitala lasertempmätaren visade ute vid pumpen på kopparrören innanför panelen 20,1 grad IN och 24,2 grad RETUR.

Installatörskod 831 inställningar:
Hetgas 130
Vp MAX 55
Vp MIN 34
Sommar 16 (men är av)

Har inga inställningar för Diff Start/Stop, extra vv, lutning, justering startfördröjning (vad jag kan se/hitta).

Övriga inställningar:
Pannantemp 55
Nedre temp 54
Shunt 120
(-15) 60
AV 18
Max fram 54
Min fram 18

Alla elpatroner AV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.