Från en helt okunnig undrar jag om det är möjligt att skapa en bra boendemiljö i souterrängvåning i 50-talsvilla med den sortens grundplatta? Går det att isolera den för att det minskar fuktinsläpp eller hur gör man? Förstår förstås att det hjälper med dränering men hur hanterar man själva grundplattan? Tittar på ett hus med två sovrum i överplan men kan eventuellt behöva fler rum i framtiden och då gäller det att vi kan använda oss av nedre planet också.
 
Det går nog att överleva. Tänk på eskimåerna i deras igloos!

Men, skämt åsido, jag sitter och skriver detta i en souterrängvåning.
Där är helt ok att bo. Är det ett gammalt hus med dålig grundisolering kan ju golvet vara lite kallt, men det kan man kompensera med raggsockar.

Och golven kan vara kalla även i enplanshus byggda på betongplatta på leråkrar.
Inget man dör av.

Det viktigaste är nog att man stoppar allt golvdrag med tätningslister i dörrar, fönster och andra öppningar ut i det fria.

//KoW
 
Bor i ett 50-tals hus med souterrängplan som vi gjort om till bostadsyta.
Ni bör tänka på ljusinsläppet. Kan bli lite bunkerkänsla om fönstren är små och sitter på skuggsida.
Tänk också på temperaturen på golvet, om det är betong/klinkergolv så är de mycket kalla utan golvvärme och det är inte bara att lägga trägolv el likn över utan risk för fuktproblem. Själv bilade vi upp hela plattan, grävde ur, isolerade och gjöt ny grund med golvvärme. Dränerade om och isolerade utvändigt också. Väldigt mycket jobb och rätt dyrt, men värt det när det var klart.
 
Det är bra ljusinsläpp i de rum vi skulle vilja ha som bostadsrum. Är det möjligt att bila upp delar av planet och lägga golvvärme etc eller måste man isåfall göra det på hela planet? Vad fick ni för kostnad ca per kvm för att göra det i er villa Ignatius?
 
Det sägs att man riskerar att "tvinga" upp fukten i andra rum om man endast åtgärdar delar. Men det förutsätter förstås att man har vissa fuktproblem från början.

Själv har jag lagt in mekaniskt ventilerad golvplaton och parkett i valda rum. Fungerar utmärkt. Blir inte lika kallt som t.ex. klinker.
 
Tvinga upp fukten i andra rum har jag inte hört talas om förut, hur går det till i så fall?

Vi har lagt golvvärme i delar av källare dels i ett souterränghus dels i enplan med källare, det har fungerat utmärkt.
Vi har lagt platon i en del av källaren under frigolitisolering med golvvärm/laminatgolv, det fanns ingen märkbar fukt i rummen innan men som en extra säkerhet la vi platon ändå.

Det jag har hört är att den uttorkade plattan kan suga upp fukt när (om) man slår av golvvärmen på sommarhalvåret men det har inte hänt i nåt av våra hus.

Fuktproblem kan uppstå i hus, verkar inte vara helt logiskt alltid heller utan vissa hus drabbas, andra inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.