Hej,

Jag har kastat ut kylskåpet och ska ta bort delar av sidan som sitter ihop med över och underskåp på höger sida enligt bilder, sidan står på botten i underskåpet. Jag har tittat i överskåpet som sitter närmast hur det är byggt men kan inte se om det har tillräckligt med stöd om jag kapar ur skivan som jag tänkt. Målet är att ta ur sidan för att förlänga bänkskiva och ställa en diskmaskin under. Nytt platsbyggt skåp ovanför diskmaskinen. I min skiss så har jag möjlighet att fästa nya skåpet i vägg och tak, samt kvarvarande del av stående skivan i vägg som stöd för befintligt skåp. Frågan är om jag behöver komplettera inuti befintliga skåpet med regel mot vägg.

/Jocke
 
  • Renoveringsprojekt med en borttagen kylskåpsdel och exponerade väggar mellan två köksskåp samt kablar och hushållsledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp utan dörr som visar inre konstruktion, nära borttaget kylskåp och en skissad idé för ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet köksskåp fyllt med tallrikar, skålar och glas mot en gul vägg, verktyg på bänkskiva syns nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp utan dörrar, markerade områden för kapning och planerad ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det ser ut som att det sitter en kvartsstav eller en list i hörnet mellan överskåpet och väggen. Om du tar bort den skulle jag tro att det är lättare att se hur överskåpet är hopsatt.
 
Tack.
Jo, såklart, den döljer springan mellan skivan och skåpet. Men det svarar inte på om skåpet kommer hänga kvar eller inte utan extra stöd i vägg eller tak när jag kapar bort mitten på den och stödet ned mot botten på bänkskåpet inte är kvar som stöd.
 
BirgitS
Svårt för någon att veta hur just dina skåp är uppsatta, på 50-talet förekom det ju fortfarande mycket som monterades på plats och ingen standard för hur skåp skulle sättas upp. Jag tänkte att om man tar bort listen kan man se hur mycket skåpet sitter fast i sidan du vill ta bort. Men även på 50-talet förekom det ju att överskåpen slutade mitt på en vägg utan någon sida/vägg bredvid.

J Joboren skrev:
I min skiss så har jag möjlighet att fästa nya skåpet i vägg och tak
Moderna skåp hängs ju bara på väggen.
 
Jo du har rätt, det gjordes säkert på många olika sätt. Jag ska fundera vidare så får jag se om jag kommer fram till nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.