jag bor i en villa från 1929, men mitt kök är från 50-talet, dom flesta detaljerna är från 50 då dom hade sin stora renovering.
bara en familj som bott här sen de byggdes, förädrarna 29-52, sonen 52-08.
vill behålla allt orginal i den mån de går, men vill pimpa de så de går att få upp standarn till man är van vid nu när det är 2010. rejäl kyl(frysen står i tvättstugan, 2 m från köket) spis,ugn, diskmaskin o micro.
hur har ni andra gjort. tips och ideer mottages då rennoveringen går av staplen till sommaren!!!!!!!!!! ÄNTLIGEN!!!!!!!
 
börjar väl själv me att förklara vad vi e ute efter.

behålla diskbänken, bara byta kranen då den läcker. lägga virrvarr på övriga bitar. vitt 15x15 kakel.
hittat en spis me inbyggd diskmaskin på elgigaten, som jag e sugen på.
i de gamla hörent där de förmodligen stod en kamin innan ska vi sätta ett bulligt kylskåp i nån rolig färg, har en stor frys ca 2 m från köket i tvättstugan, så de funkar.
måla inne i skafferiet då där e en äcklig gulsvampad vägg(ryser).
stommar i ljusgrått, luckor i vanlig grå.
antingen målat furugold el laminat, ej bestämt mig.
ska plocka ner överskåpen, o sätta stringhyllor till glas o tallrikar.

nåna åsikter om detta?
 
sara83 skrev:
ska plocka ner överskåpen, o sätta stringhyllor till glas o tallrikar.

nåna åsikter om detta?
Tja, hyllor är snyggt så länge allt är snyggt uppställt. Jag skulle behålla några överskåp i alla fall :).
gaia
 
Målat furugolv är snyggare och ger en härligare känsla än laminat. Ett dyrt laminatgolv av hög kvalitet kommer nog att tåla köksslabbet bättre men jag skulle valt furugolvet om det redan ligger där, slipa och måla.

Det jag tycker är dåligt med gamla kök är lägre bänkhöjd och sämre inredning i skåp/lådor, sämre lådfunktion också. Att byta innanmätet är coolt om det går att få att fungera.

Spis/diskmaskin i samma? vad är fördelen jämför med att lägga en häll i bänkskivan och sätta diskmaskinen under?? Jag gillar separerade funktioner, att behöva byta spisen när diskmaskinen pajar eller tvärtom är inte "min melodi" :)
 
har 2 överskåp så kan leva utan dom, jag har ett skafferi på 4 kvm så tänkte ha allt "onödiga" köks saker därinne, + att jag ska ha matsal med finporslinet.

idag har vi en klistrad plastmatta på betonggolv så oavsett om vi ska ha trä el laminatgolv så ska det läggas in.

det med den kombinerade spis/ugn/diskmaskin är att jag INTE vill varken plocka bort nåt underskåp el sätta in nåt nyproducerat, kanske lite löjligt men vill bara ha orginalstommar.
mannen i huset vill inte heller ha den kombinerade varianten, då han tycker diskmaskin är onödigt(lätt att säga när man aldrig diskar!!!).
eftersom jag inte vill plocka bort så finns de ingen möjlighet att få plats med diskmaskin på annat sätt om man inte vill ha på diskkbänken, o som alla vet så är det ju INTE så snyggt :)

fler tankar om detta?
 
Jag hade övervägt ett linoleumgolv, det var modernt på 50-talet. Jag hade också behållit överskåpen - tallrikar och annat som står på öppna hyllor blir lätt dammiga eller får en fetthinna. Är det sneställda skåp med skjutluckor så behåll dem absolut, det är typiskt 50-tal

Eventuellt skulle jag byta skåpsgångjärn för att få mjukstängande skåp, och om det är möjligt ersätta en del hyllor med utdragbara lådor. Man kan köpa sådana på IKEA och de borde gå att passa in - eventuellt med distanser. Jag skulle också passa på att höja arbetsbänkar och diskbänk.

När det gäller diskmaskinen så sätt gubben på disktjänst i en månad så kommer han absolut att vilja ha diskmaskin sen. Kanske kan en integrerad maskin fungera i något befintligt skåp? En 45 cm maskin kan byggas in i ett 60-skåp och då får man ett plåt-skåp på sidan.

Attackera diskbänken med autosol, det brukar bli helsnyggt.

Kom ihåg att ha massor med el-uttag.
 
Efter att ha levt ett år med 50-tals kök, som iofs blivit något så när moderniserat, med diskmaskin, fläkt, fullstor kyl etc., så har jag själv tyvärr gett upp hoppet om att behålla det. Det är snyggt och gediget, men väldigt opraktiskt, och då har vi ändå modern bänkhöjd. Det jag stört mig mest på är alla lådhurtsar, masonit och inga glidskenor innebär att det glider väldigt dåligt, lastar man för mycket lossnar botten, så heta tipset är att byta ut lådhursarna om det går, Kvänum har klockrena 50-talsmodeller, som dock är långtifrån gratis, men snygga och gedigna. Det som dock avgjort i slutändan är att vårat kök har totalt hopplös planlösning och har alldeles för lite förvaring och bänkyta.

50-tal för mig är enkla och praktiska material gärna med lite lyxkänsla. Teak, ek, marmor/kalksten. Så när det gäller golv, skulle jag aldrig sätta in laminat, kallt att gå på och fult och totalt i strid med den gedigna 50-tals-känslan och ännu mer med 1929. Målat smalt furugolv eller linoleum skulle jag satsa på. Kanke helst furugolvet med tanke på att huset faktiskt är från 20-talet.
 
Ta en titt på Theofils beslag. Kanske går det att byta ut en del inkråm i from av glidskenor och annat så att alla lådor och liknande glider bekvämt.
 
pelpet skrev:
Ta en titt på Theofils beslag. Kanske går det att byta ut en del inkråm i from av glidskenor och annat så att alla lådor och liknande glider bekvämt.
Antar att det här syftar till mitt inlägg. De 10-20 000 det kostat att byta ut lådhurtsarna emot nya från kvänum hade varit väl värt det som det räckt med det, hade gärna bytt ut fläkten, spisen, och kylen och även installerat lite nya skåp om det räckt med det och totalt 50-75 000 kr och fått ett bra fungerande kök. Men nu är problemen ännu mer långt gående och det blir inget kvar av det ursprungliga köket om man ska ha ett kök som motsvarar våra förväntningar. Jag lider verkligen med att detta fina kök som levt i snart 60 år inte kommer att leva kvar :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.