A
Hej!

Funderar om de förekom att man blandade ner asbest i markplattan i början av 50talet.

Mitt hus har källare och har bilat ur och ser att de är oarmerad betongplatta. Blev lite orolig så här i efterhand att man fått i sig asbest?
 
S
möjligheten finns. men så klart har du väl använt mask när du bilat
 
Vad ska du isåfall göra åt det? Är du orolig för att allt ska ha asbest i sig får du kolla innan du sätter igång med jobben.
 
A
Ajdå. Jo hade friskluftsmask och 3m filter men de tar väl inte bort asbestfibrer. Var ju dessutom dammig i ansiktet trots mask å filter då man bilat i 3h.

Nja var mest nyfiken, gjort är gjort men fibrerna kan väl finnas i luften flera veckor efter också?

2st frånluftkanaler i asbests i detta hus. Googlat lite men hittar inga bra svar ang asbest i betonggolv.
 
klockan8 skrev:
gjort är gjort men fibrerna kan väl finnas i luften flera veckor efter också?
De finns kvar längre än så, om man inte gör sig av med det på rätt sätt. Att t ex dammsuga upp dammet efteråt med vanlig dammsugare förvärrar bara det eventuella problemet. (dammsugarens filter klara inte fånga asbestfibrer och de sprids bara ännu mer i huset, o dammsugaren blir kontaminerad)
Skicka ett prov på golvet för analys och agera därefter, det är vad jag själv skulle gjort om jag misstänkt asbest.
 
A
Tack för svar. Men nu efter jag googlat och kollat diverse sidor kan man nästan utesluta asbest då jag inte får fram någon information om att de förekom att man blandade asbest i betongsulor förr..?
 
S
fibrer fanns i säck att köpa. blanda in i det man ville.
rätt svar får man efter tester
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.