Hej!
Jag är i tagen att måla om vårt 50-tals badrum. Så småningom ska det helrenoveras, men inte riktigt än…
Före maskeringen började jag att skrapa bort överflödig färg i övergången ”målad vägg”-och-”kakel”. Ett par plattor har låtit ihåliga länge, och så fort färgen skrapades bort så lossnade plattorna.
Plattorna är hela och egentligen är det nog ganska lätt; kakelfix/lim och sätta tillbaka dom. Men. Det är ett litet krux;

Hur gör jag lättast så att plattorna kommer i samma ”höjd”, och inte skjuter ut alltför mycket från väggen?

Som man kan se på bilderna så är det gamla lagret fix(?) väääldigt tjockt. Ca 2.5cm. Det är liksom hål som avslöjar det hela. Spontant känns det overkill att ta bort allt det. Jag är ganska ny på renoveringar så det skulle nästan helt 100% ställa till med mer problem är det hade löst. Tror hela väggen skulle lossna. Kanske.

Finns det några trix att ta till?
Hjälper det att skrapa skåror i det gamla fixet så det på sina ställen blir mer nytt fix?
Finns det fix/lim som funkar i väldigt tunna lager?

I värsta fall tänker jag att det får vara okej att plattorna inte sitter helt jämnt på tjockleken. Hur tunt är minsta möjliga för att plattorna ändå ska sitta fast?

Det är ett gammalt badrum, jag vet. Det ska fixas helt någon gång i framtiden. Ska säga det också att plattorna inte är i duschen/badkaret utan precis innan för dörren och kommer därför inte få direkt vatten på sig mer än den vanliga dusch-fukten.

Tacksam för input o tips!
 
  • Del av en vägg där kakelplattor lossnat, exponerande murbruk och ett tunt lager av gammal fix, med orange maskeringstejp som håller några plattor på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en vägg med borttagna plattor där det syns ett tjockt lager kakelfix, avskalad färg samt några kvarvarande plattor fastsatta med orange tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med lösa kakelplattor, exponerat gammalt fixmaterial och två röda maskeringstejpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av ett delvis avlägsnat lager av gammalt kakelfix på en vägg med synlig kant mellan kakel och det tjocka lagret fix. En metallrör är monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vägg där keramikplattor har lossnat vid övergång mellan kakel och målad yta, visar underliggande tjockt lager av fix och röd maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hålighet i väggen där kakelplattor har lossnat, med tjockt lager av gammalt kakelfix synligt och en röd tejpremsa över de intilliggande plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uttagna kakelplattor i ett renoverat badrum med exponerat gammalt kakelfix som visas i en närbild, med orange maskeringstejp på plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra att limma olika kakel/klinker/stenplattor med t ex vanligt våtrumssilikon. Låt det gamla fixet sitta kvar. Fixera plattorna med tejp eller på annat sätt till silikonet har härdat.

Edit: Om det mot förmodan finns föroreningar som t ex fett på ytorna som ska limmas så behöver de rengöras före limning. Använd t ex T-röd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det går bra att limma olika kakel/klinker/stenplattor med t ex vanligt våtrumssilikon. Låt det gamla fixet sitta kvar. Fixera plattorna med tejp eller på annat sätt till silikonet har härdat.

Edit: Om det mot förmodan finns föroreningar som t ex fett på ytorna som ska limmas så behöver de rengöras före limning. Använd t ex T-röd.
Okej, det låter ju som ett bra alternativ! Känns definitivt görbart!
Jag har även sett att det finns montagelim. Också denna som finns på hornbach: https://www.hornbach.se/p/monteringslim-casco-xtremfix/10142008/

Har du eller någon annan erfarenhet av något liknande?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det finns många lim som fungerar bra. Att våtrumssilikon fungerar lärde jag mig från när jag hjälpte en vän att montera en kamin som hade plattor av täljsten utvändigt. Enligt monteringsanvisningen skulle täljstenen monteras med medskickat våtrumssilikon. Det här var >15 år sedan och all täljsten sitter kvar fortfarande.

Vi har en altan som är klädd med stora skifferstenar som är monterade i tjockbädd med 30-40 mm tjockt bruk. Några stenar var lösa. Det är mycket enklare att limma fast stenar som har lossat med silikon än att hacka bort bruket och återmontera med nytt bruk.

Edit: silikon kostar ca hälften av vad limmet kostar, det har kanske ingen betydelse vid så små mängder
 
  • Gilla
Charlie H
  • Laddar…
Du kan ta nästan vilket sättlim som helst och det kommer hålla den korta tiden det där badrumnet har kvar att leva.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
C Charlie H skrev:
Okej, det låter ju som ett bra alternativ! Känns definitivt görbart!
Jag har även sett att det finns montagelim. Också denna som finns på hornbach: [länk]

Har du eller någon annan erfarenhet av något liknande?
Detta är gammal s.k brukssättning så låt det bruket vara kvar.

Det limmet du skriver om här grymt bra så det rek. jag verkligen dig att använda till detta.
 
  • Gilla
Charlie H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.