Hur går jag vidare med detta rör ur väggen? Det är i badrummet så det ja tänker på är dähur det blir med tätskiktet så inte det hamnar på en rörskarv tex. 2st 45or eller en 90 böj?

Sätter ja en 90a så kommer muffen på gipsedenna ta slut mitt i gipsskivan så det känns vettigast, sätter man då en rörstump på denna kan man lätt få till tätskiktet mot ett slätt avloppsrör( och nej ja ska inte ha osv i badrummet jag höll bara upp en bit för att måtta
Avloppsrör som sticker ut ur OSB-vägg med synliga träreglar och elektrisk kabelskyddsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör i 90-gradersvinkel som sticker ut från en OSB-skiva, avsedd för badrumsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Lite oassocierat men:
Det blir inte mycket regel kvar när man gör så... Sätter man spikband runtom eller något liknande för att stärka upp?
 
Nä det har jag inte gjort 95a med kortlingar och 15 plyfa på d så tål man nog 2st 50 hål i reglarna. Hur ska man annars kunna dra rör vägg?
 
Mikael_L
S SvanteC skrev:
Lite oassocierat men:
Det blir inte mycket regel kvar när man gör så... Sätter man spikband runtom eller något liknande för att stärka upp?
Sättar man OSB eller plyfa på bägge sidorna blir det tillräckligt starkt, kanske inte om väggen är bärande, men för en vanlig innervägg helt OK. Vill man öka på styrkan ännu mer så skruvlimmar man skivan mot denna regel också.

(Och jag resonerar om ett 50mm hål i en 70mm regel nu.)
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Nu är jag ingen byggare men det normala är antagligen att man lägger avloppet i golvet så allt som mynnar ut mitt på vägg går neråt till stam. Då kan man ju bygga så man strappar fast rör mot underlaget och då blir stumt bakåt. Då kan man ju ha slätände en bit utan problem.
 
Ok då letar jag reda på en sådan imorgon!!

Dra rör ner i golv är inget jag kunde göra förövrigt. Väggen är inte bärande och det är som sagt 95reglat så detta är inget jag oroar mig för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.