Hej!

Jag funderar på att frångå reglerna lite och bara sätta 50 cm rör till badkaret och tänkte höra lite här vad ni säger. Förutom halva flödet, något mer problem som jag kan råka ut för? Större risk för stopp kanske...

Anledningen är att jag måste dra avloppet genom två balkar och vill helst inte göra håll för 70 cm (blir väl 80 i praktiken för att få marginal). En av balkarna som jag ska igenom är dessutom tjockare (60 cm) än de andra (40 cm), var fjärde balk är av tjockare typ. Balkarna är 190 cm höga och har slagit sig ganska mycket med tiden (ej limbalk). Avståndet mellan balkarna är 70 cm cc just här. Ibland det 55 cm, det varierar lite. Jag är rädd att jag påverkar hållfastheten för mycket med 70-rör. Det är dessutom denna balk som ska bära upp badkaret

Utöver denna brun finns det en golvbrunn till i badrummet för duschen, och den har jag kopplat in med 70-rör. Så en översvämning skulle nå bort hit.

Och så tänker jag att röret som går från badkaret till golvbrunnen bara är 3-4 cm i diameter...

Vad tror ni?

/Andreas
 
Har du inte skrivit en del cm där det ska vara mm ?

Protte
 
Du kommer nog att dra ur vattenlåset på badkaret när du tappar ur vattnet.

Du får inte nödvändigtvis halva flödet utan något mittemellan halva flödet och dubbla flödeshastigheten. Det är det sistnämnda som ställer till problem.
 
Nja, den där sista skvätten fyller nog vattenlåset.

protte
 
Jo, så klart... Verkar inte gå att redigera inlägg... :confused:
 
Jag förstår. Jag får helt enkelt vara uppmärksam på vattenlåset, skulle det inte vara väl fyllt så får jag strypa utloppet från badkaret.


Jag fick också tipset av en vän att växla upp till 70 efter andra bjälken och sen gå på 110-röret (vågrätt) med en 70-förgrening.

1389033157855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.