Flyttar runt i tvättstugan och sätter en ny golvbrunn till vask och tvättmaskin, vill gärna köra med 50-rör istället för 75. Räcker kapaciteten eller kommer brunnen svämma över? Om jag läser och tänker rätt ligger inte begränsningen i och med 50-röret (typ 3l/s), utan brunnen i sig (0,8l/s) och i och med mindre dimension från vask och tvättmaskin borde översvämning inte ske p.g.a. 50-röret?
Röret blir cirka 2 meter, med två 90-grader (byggt av 4st 45 grader) och mynnar ut i 75/gjutjärnsstam.
 
Äsch, lägger 75, så slipper jag fundera.
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
När @Krilleman skriver att vi ska använda 75mm till allt utom WC så lyder vi och börjar inte dividera med flöden :geek:
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Absolut, 50mm använder man endast om man måste, tex av utrymmesmässiga skäl.

Finns det plats med 75mm avlopp så kör man med det! (y)
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Tvärsnittet på 75 mm är mer än dubbelt så stort mot 50 mm. Detsamma gäller för 110 mm jämfört med 75 mm, dubbla arean. Till det facila priset av ynka 25-35 mm bygghöjd.
 
Men fasen, började bila, måste igenom plattan för 75, med 50 behöver jag inte det.
Ville inte köpa stora bergsprängaren, så det fick bli 5 joule från Jula, funkade bra till gamla brunnen, men en ränna på 2 meter genom 15 cm kvalitetsbetong tar kål på mig.
 
Staffans2000
Dåså!
Dra femtio mm. istället. Det blir bra det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.