Nu har jag bytt ut det sista av tappvattenrören i huset.

Tänkte bara visa hur 50 år gamla "galvade" rör för tappvatten (kallvatten) kan se ut.

Röret:
IMG_4482_small.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena snittet:
IMG_4479_small.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra snittet:
IMG_4478_small.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså mindre än två meter mellan, men den andra bilden är från en del nära en krök. Vid andra sidan av kröken var det ännu värre, jag fick inte ens in ett lillfinger där (ytterdimension på röret kanske runt 45 mm).

Överallt där jag sett har det varit mycket gods kvar.

De 50 år gamla kopparrören (varmvattnet) såg ut som nya, förutom mörka avlagringar (rostliknande) som troligen transporterats med vattnet från de galvade rören.

[edit] bilden nedan skall inte vara där, verkar vara en bugg. Den syns inte i inmatnings- eller editeringsvyn
 
  • IMG_4482.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En vanlig syn i gamla galvrör. Se upp lite med isoleringen i böjarna. Riv inte upp den för du har asbest där.
 
Tack för varningen. Har haft asbest på andra ställen i mitt hus, så jag har varit lite uppmärksam på rörböjarna, men har inte än sett några "annorlunda" material.

Har än bara sett stenullsliknande isolering, med papp och ståltråd runt, men har ju då medvetet inte rivit bort runt krökarna, utan kapat rören mitt på istället.
 
När jag rev mina gick det att vrida av dom för hand.
 
Bra att du är försiktig. Asbesten finns inte i själva isoleringen utan runt om. Man virade papp runt isoleringen, men det gick inte vira pappen på ett bra sätt i böjarna. Då blandade man en gipsliknande massa och formade böjarna utanpå isoleringen. Det visar sig som ett vitt pulver om man råkar skada isoleringen i böjen
 
Nimajneb skrev:
När jag rev mina gick det att vrida av dom för hand.
Gjorde det med en del, dock krävdes ganska rejäl kraft med min (visserligen ganska lilla) rörtång.

Böjar och T-kopplingar gjorde det dock ganska svårt på flera ställen. Tigersågen fick jobba lite idag.
 
Redigerat:
lordi skrev:
Bra att du är försiktig. Asbesten finns inte i själva isoleringen utan runt om. Man virade papp runt isoleringen, men det gick inte vira pappen på ett bra sätt i böjarna. Då blandade man en gipsliknande massa och formade böjarna utanpå isoleringen. Det visar sig som ett vitt pulver om man råkar skada isoleringen i böjen
Var tvungen att stilla min nyfikenhet och kolla. Det ser faktiskt ut som det sitter papp även i böjarna, och jag såg inget gipsliknande. Så de kanske nöjde sig med att ha asbest i golvlimmet (svartlim på källargolvet) och i kakelfixen i mitt hus (vad jag VET iaf).

Jag tror inte att det för mig, som bara pular i mitt eget hus, skulle vara någon större risk. Men, det är självklart bättre att vara försiktig om man vet om risken.
 
P
Behöver inte sitta i enbart böjar fick man bittert erfara i veckan. Tappvatten och värmerören var lindade med asbestfilt hela rören som skulle bytas. Blev nog en smärre chock för husägarn med betydligt större kostnad med helsanering med slussar å hela konkarongen.
 
Staffans2000
lordi skrev:
Bra att du är försiktig. Asbesten finns inte i själva isoleringen utan runt om. Man virade papp runt isoleringen, men det gick inte vira pappen på ett bra sätt i böjarna. Då blandade man en gipsliknande massa och formade böjarna utanpå isoleringen. Det visar sig som ett vitt pulver om man råkar skada isoleringen i böjen

Jag hänger inte med helt ovan.
Men Rörmokarna blandade asbets som man blandar cement. Häll i pulvret i en spann, på med vatten, rör om. Jissa om det dammade!
Mjuka böjar kunde även de isoleras med glasull, medan vinklar och Trör krävde asbets. Vid borttagande av asbets skär en skåra i överkant av isoleringen och blöt ner den med vatten.

Staffan
 
J
Hejsan, vilken rörtyp ska man ersätta galvrören med? Vilket RSK nummer?
 
J
J Jönas skrev:
Hejsan, vilken rörtyp ska man ersätta galvrören med? Vilket RSK nummer?
De befintliga galvrören är dimension 32R, fråga är om det ska ersättas med samma dimension och det i sådana fall är RSK1752113 som gäller rakt av eller går det att hitta nått mer lämpligt?

Funderar också på upphängningen där det går att utnyttja befintlig skena i taket. Ska det vara nått särskilt där typ gummiklädd rörklammer, RSK3833918?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.