Hej!

Som sagt så fick vi inte vårat hus vi velat ha.

Vi ska istället kolla på en bostadsrätt, om 104 KVM. Byggår 2004.
Insats: 1.125.000:-
Hyra 4200:-

Så här ser original planlösningen ut. Bottenplan:
R104H_BV.jpg

Så här ser våran modifiering ut, bottenplan. Tips, förslag, och kritik tas varmt emot. :)

my.php
----------------
Övervåning:


R104H__V.jpg

Vår modifiering:

my.php

---------------------

Vi har tänkt oss vårat sovrum på nedre plan. Och isåfall barnens sovrum på ovanvåning.

Vad kostar exempelvis att ta ner vägg, sätta dit en vanlig gipsvägg, flytta på dörrar, och stänga till ett rum som vi har tänkt oss? :)

Vet att vår skiss är av rena rame budgetvarianten men ni förstår nog vad vi har menat på bilderna, trots allt.

MVH // Ericsson
 
Jag tror inte på den lösningen på ÖV eftersom det ena rummet inte har "egen" dörr utan man måste gå genom ett annat hela tiden. Inte kul att ha genomfartsrummet heller. BV fungerar nog helt okej.

Synd att det inte var spiraltrappa för den befintliga stjäl ju 10% av boytan.
 
Håller med föregående. Genomgång genom annat rum är helt värdelöst!
 
  • vervningjennyfz62.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad det gäller kostnad så tror jag att det kostar mer än det smakar att göra om så mycket i en så ny lägenhet. Beroende på eget arbete så blir det mellan svindyrt och sjukt dyrt; kostnaden för själva väggarna är inte så hemsk kanske men nästan alla golv måste läggas om eftersom väggar flyttas, nästan hela lägenheten ska målas om (inkl. tak), massor med ny el ska dras etc. Och detta i en lägenhet som rimligen är i riktigt bra skick.

Jag hade kunnat överväga det i ett renoveringsobjekt som man fick billigt "eftersom allt måste renoveras" men här betalar ni två gånger så att säga; en gång för att den är ny och i bra skick och så en gång till för det ni bygger om.

Dessutom så blir det nog aldrig riktigt trivsamt i en lägenhet där man knölat in för många rum. Allt känns trångt och andrahandsvärde blir dåligt. "Ljust och öppet" är ju det som säljer, inte "massa små smattar i nödlösning".

Som jag ser det ska det väldigt starka argument till att göra denna ombyggnad istället för att hitta något som är rätt från början. Det behövs kanske inte många kvadratmeter till i yta för att det ska bli "riktiga" rum och med tanke på vad en obyggnad skulle kosta så kan ni ju titta på lägenheter med en aning större prislapp lika gärna. Eller?

/O
 
Hej,
Jag tror lösningen på bottenvåningen är utmärkt och det kanske redan är så att taklampa/strömbrytare finns i den delen av rummet. Reglar/gipskivor/lister och tapet kostar inte mycket. Lägga om golv hade inte jag gjort om det var ok sen innan.
Det ni ska fråga er är om ni kan trivas att bo med den planlösningen.
 
Byggherre skrev:
Hej,
Jag tror lösningen på bottenvåningen är utmärkt och det kanske redan är så att taklampa/strömbrytare finns i den delen av rummet. Reglar/gipskivor/lister och tapet kostar inte mycket. Lägga om golv hade inte jag gjort om det var ok sen innan.
Det ni ska fråga er är om ni kan trivas att bo med den planlösningen.

Ja, det är väl frågan.

Apropå större så har vi just nu 89 kvm, med samma bemanning. ;)

Det vill säga 2 vuxna, 4 barn.

Det som går att göra är väl att dela det 12 kvm rummet, eller dela och dela. pojkarna kanske kan dela det. eftersom det är det största sovrummet uppe. Och på så vis kanske det inte blir så "slaffsigt"

OCH ANGÅENDE:

Renoveringen så behöver det väl inte bli så dyrt. Material till väggar är inte så dyra, fäster bara skenor i taket och sätter ditt en temp-vägg. Alternativt skärma av med en låg bokhylla, nere dock kanske man kan överväga mellan vägg eller stor bokhylla och någon form av draperi i skena?

En annan idé är väl detta.

Dela till 2 sovrum till vänster på ovanvåning, och göra om 12 kvm sovrum till allrum/lekrum för barnen?
Eftersom vår lilltös bara är 2 månader så kommer hon inte vara i behov av eget rum än på några år.
Annars, om man har lust och pengar till renovering så skulle det gå att bygga ut på altanen vid vardagsrummet till ett extra sovrum där också. Men det har vi just inga tankar på att göra. Utan vill först kolla om detta är möjligt med någon smart planlösning.

Vi har tänkt sätta upp allting själva. Min farsa har varit snickare, sen känner jag folk från jobbet som både är målare, tapetserare, husbyggade, dekorationsmålare. Så den biten blir väl aningen billigare.

Vi räknar väl med att få "renovera" för max 30.000:-

Tror ni andrahandsvärdet sjunker. Vissa barnfamiljer skriker ju efter "MÅNGA" sovrum, fast ni har nog rätt. Ljust och luftigt skadet ju dock vara. :( - Nåväl vi får se hur vi kan gå vidare med detta. Det är ju inte vårt än........

MVH // Jimmy
 
Byggherre skrev:
Hej,
Jag tror lösningen på bottenvåningen är utmärkt och det kanske redan är så att taklampa/strömbrytare finns i den delen av rummet. Reglar/gipskivor/lister och tapet kostar inte mycket. Lägga om golv hade inte jag gjort om det var ok sen innan.
Det ni ska fråga er är om ni kan trivas att bo med den planlösningen.
Enligt säljaren så finns det planlösning för just att sätta dit en vägg extra där, så det är ingen omöjlighet... ;)

/Jimmy
 
Tror ni man måste dra om all el? Och isåfall varför? Och vart?

Golvet är jag osäkert på om man måste lägga nytt.
Klickgolv är väl inte dyrare än 250 :-/kvm

Och skulle isåfall renoveringen bli jättedyr så kommer vi strunta i det och ha det som det är, för tillfället... Det går ju ändå, enligt oss. Men vi förstår ditt resonemang också likväl.

MVH // Jimmy
 
Inte all el men det kommer behöva dras en del nytt när ni flyttar och bygger väggar. Om man inte vill ha 50-talsstandard med ett uttag per rum. Taklampor och lysknappar hamnar på fel stället etc. Inget omöjligt men en hyfsat dyr post.

Golv kommer behöva läggas om om ni flyttar väggar eftersom det saknas golv där väggen var förut. Kostnad i materiel är kanske inte så hemsk om man gör allt själv.

Andrahandsvärde... rena spekulationer förståss men jag tror att det är mer attraktivt som det är nu.

Men överväger andra faktorer så är det klart att ni ska jobba vidare på planlösningen och slå till. Doldrs variant är en bra böjan tycker jag, även om jag minns hur oändligt litet mitt pojkrum på 8m2 var när jag blev tonåring.
 
Fast... det är inte lag på att barn ska ha eget rum! Klart att det kommer en tid när man vill det, men yngre barn har faktiskt stor glädje och inte minst trygghet i att dela rum. Våra två äldsta delar rum (kille 8 år och tjej 6 år). En spontan kommentar för något halvår sedan från någon av dem var "Stackars Emil (lillebror), han är ju den enda i familjen som måste sova ensam!"

Vill ni ändå ha 5 sovrum så tror jag Doldrs förslag är så bra det kan bli!
 
Ella skrev:
Fast... det är inte lag på att barn ska ha eget rum! Klart att det kommer en tid när man vill det, men yngre barn har faktiskt stor glädje och inte minst trygghet i att dela rum. Våra två äldsta delar rum (kille 8 år och tjej 6 år). En spontan kommentar för något halvår sedan från någon av dem var "Stackars Emil (lillebror), han är ju den enda i familjen som måste sova ensam!"

Vill ni ändå ha 5 sovrum så tror jag Doldrs förslag är så bra det kan bli!
Hej!

Hehe.

Grabbarna är 5 och snart 4 år.
Dom tror jag kan ha mer nytta i att dela sovrum faktiskt än att ha varsitt. Jag menar, dom är ju långt ifrån tonåringar.

Flickan är 8 och hon bör i stort sett ha eget.
Minsta tösen på 2 månader kommer ju bo i vårat sovrum i minst 1 år till och så länge kan man använda en sovrumsyta på ovanvåningen till Allrum/Lekrum, kalla de va ni vill typ.

/Ericsson
 
Fam. Ericsson skrev:
Annars, om man har lust och pengar till renovering så skulle det gå att bygga ut på altanen vid vardagsrummet till ett extra sovrum där också. Men det har vi just inga tankar på att göra. Utan vill först kolla om detta är möjligt med någon smart planlösning.
Jag är inte så säker på att detta är en möjlig lösning. Eftersom det är en bostadsrätt äger ni inte lägenheten (fastigheten ägs gemensamt av alla medlemmar), utan endast rätten att nyttja lägenheten. Det innebär att större förändringar som att flytta en bärande vägg eller bygga ut på en altan med största sannolikhet kräver styrelsens godkännande.

Jag ville bara nämna detta så att ni inte köper en lägenhet och sedan inte får göra de förändringar ni planerat....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.