Jag ska köpa ny spis och har tittat hur vårt uttag ser ut, bifogar bild. Gamla spisen var 400v utan nolla och nya 400v med nolla.

Vi bor i ett 50tals-hus men elskåpet byttes för ett par år sedan till ett med jordfelsbrytare och en hel del el drogs om. Bland annat till spis då det tidigare var gas.

Så här är det kopplat nu innanför kåpan:
L1 - brun
N - blå
L2 - svart
L3 - vit
mitten - grön/gul

Min undran är: kan jag utgå från att nollan är dragen eller kan de blå sladden vara nåt annat? Eluttag med kopplade kablar för spis, färgkodade enligt post, i ett 50-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutning för spis med brun, svart, vit och blå sladd samt jordkabel, synlig innanför kåpan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Eluttag med blå nolla och flerfärgade kablar kopplade, före bytet till ny 400v-spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att mäta är att veta, men det ser hoppfullt ut.

Man kan ju undra vad för en tjomme som satt ett sockeluttag där det egentligen inte behövs isf att skruva fast trådarna direkt i uttaget och blandat torix med U-båt? Kanske en elektriker kl 15:55!

Protte
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Gissar också på "hade sockeluttag i bilen och klockan är 1555 på fredag"....
 
Sockeluttaget brukar jag sätta om det får plats, lättare och snabbare att koppla. Däremot använder jag wago istället för torix eller u-båtar. :)
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Varför kopplar man inte in uttaget direkt på inkommande ledningar i stället för att ha skarvar på 1 dm?
 
Den sortens sockeluttag kommer färdiga med trådsnuttar, går fort att sätta upp.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tusen tack för svar. Jag testade och allt stämde. Så har man lärt sig lite nytt, altid kul!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Kane.
Därför att det är mycket enklare att koppla på dom fördragdragna "slackarna".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.