Köpte ett hus från 1940 som är välisolerad. Men det fanns en pelletspanna som nu är borta och ska sätta in en Bosch Compress 7400 luft vatten värmepump.

Vilken ska jag ta? 5 kW eller 7 kW?

Huset är på 2 våningar plus källare. Har lagt golvvärme vattenburen i hela källaren och eftersom värmen stiger upp så borde räcka med att varma källaren och första våningen. I värsta fall sätta igång elementen i andra våningen.

Huset finns i Skåne så det blir aldrig så kallt här.
2 vuxna och 2 små barn.
Alla gamla radiatorer eller vattenburna element är nu borta och jag har köpt hel nya vattenburna element från Bauhaus.

Inte mycket mer att säga
 
Giovannisi Giovannisi skrev:
Köpte ett hus från 1940 som är välisolerad. Men det fanns en pelletspanna som nu är borta och ska sätta in en Bosch Compress 7400 luft vatten värmepump.

Vilken ska jag ta? 5 kW eller 7 kW?

Huset är på 2 våningar plus källare. Har lagt golvvärme vattenburen i hela källaren och eftersom värmen stiger upp så borde räcka med att varma källaren och första våningen. I värsta fall sätta igång elementen i andra våningen.

Huset finns i Skåne så det blir aldrig så kallt här.
2 vuxna och 2 små barn.
Alla gamla radiatorer eller vattenburna element är nu borta och jag har köpt hel nya vattenburna element från Bauhaus.

Inte mycket mer att säga
Jag har en 10 kW luft/vatten och den får jobba rätt bra vissa dagar på vintern.
 
Beror ju också på hur stort huset är. "Två våningar plus källare" säger inte så mycket om hur stort huset faktiskt är. Sedan skiljer det faktiskt en del om man bor norr om Osby eller i Smygehuk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den ligger i Helsingborg
Varje våning är runt 70 kvm
 
Ganska många kvadratmeter som ska värmas. Även övervåningen behöver värmesystem om man inte permanent vill hålla flera grader kallare där uppe. Jag skulle gått på Compress 7400i AW 7.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.