Hej!

Ska lägga nytt golv i köket i en lägenhet. Den är byggd 1947 om årtalet kan vara till hjälp. Det är betong under alla skikt, har kollat. Golvet är ett lamell som ska läggas flytande med ett tät skikt och foam. Undrar om det räcker med det underlaget i ett kök eller behöver man något mer? För att skydda mot fukt skador tex om det skulle svämma över, läcka från diskmaskin.

Iaf så här ser det ut: överst är en plastmatta som är klistrad, 2:a lagret är plastmatta, 3:e en blå matta?, 4:e trodde det var masonit men blir osäker?

Med vänlig hälsning,

Niklas
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissar på att understa mattan är en sån där sak som är limmad med extra roligt lim.
Välkommen i klubben om du tänkt ta bort den med :)
Värmepistol och golvskrapa fungerar men är drygt....
Snart kommer nån att varna dig för asbest med.
 
Sista lagret är lumppapp ser det ut som, kan finnas risk för Svartlim med asbets i! Så använd mask vid rivning.

Sen om angående tätskikt så har jag inga mer råd än att använda pergos sealer i skarvarna och använda underlägg under diskmaskin och kyl/frys
 
Den understa mattan ser ut att vara linoleum.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
asbets! Fy fan, måste jag sanera lägenheten då? Det luktade lite konstigt när jag lyfte på golven. Släppte ändå helt ok nedersta lagret när jag pressade upp det. Men förbereder mig på det värsta! :)
 
Asbest luktar inte, lukten är troligtvis något gammalt lim. Skulle säga att det är två lager linoleum, näst överst och underst (förutom lumppappen då)
 
Du behöver ju inte ta bort lagret med svartlim. Det är där du kanske har asbest. Den är inte farlig så länge man inte river i det. Det understa lagret ser ut som en lineoleum matta.

Normalt så fuktspärrar man inte ett köksgolv. Utan man har "plastbaljor" under diskmaskinen, under kyl o frys, och ett plastinlägg i skåpet under diskbänken.

När jag gjorde vårt kök så lade jag tätskikts remsa med gummi runt väggarna så att ev. läckande vatten inte skall kunna rinna ner i golvkonstruktionen.
 
Ok, så jag kan ta bort alla 4:a lager golv men inte skrapa bort limmet för där sitter asbesten? Korrekt uppfattat? Ska mejla min förening om mer info angående golven och asbest.
 
Det är inte säkert att det är svartlim med asbest. Men fråga föreningen, för det borde väl vara samma undre lager i övriga lägenheter och någon kanske har utrett saken tidigare.

Eller låt det sitta där det är. Nästan enklast.
 
Har mejlat nu och inväntar svar. Hade mest av allt velat ta bort allt för att det är "bubblor" lite varstans på golvet. Men minska risken för asbest väger en hel del.
 
Om du helt skall undvika asbestsanering så skall du nog låta sista lagret sitta kvar, För om du river bort det så frigörs asbest ur limmet när du river. Om det nu är asbesthaltigt lim.
 
Fick svar från föreningen och vi har ingen asbest. Så då är det bara att sätta igång!
 
bike skrev:
asbets! Fy fan, måste jag sanera lägenheten då? Det luktade lite konstigt när jag lyfte på golven. Släppte ändå helt ok nedersta lagret när jag pressade upp det. Men förbereder mig på det värsta! :)
Lukten beror på att det är ett par lager linoleummatta som i grunden är tillverkad av linolja. Den "härsknar" och avger en speciell doft av "gammalt hus" som du inte behöver vara orolig för.
 
  • Gilla
bike
  • Laddar…
Tog bort delar av golvet i garderoben, och så här såg det ut under. Nu till vad jag ska göra:

1. Låta mattan ligga kvar och lägga på golvet ovanpå (med golvfoam emellan)

2. Ta bort mattan och hoppas att foamen och tätskicktet jämnar ut det och lägger på golvet.

3. Försöker ta bort klister/svartlim med diverse verktyg, värmepistol, kofot, multimaskin, plan/bandslip.

Annat förslag?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bike skrev:
Fick svar från föreningen och vi har ingen asbest. Så då är det bara att sätta igång!
Golvet är från 1947,Hur kan de veta?
Jag hade fortsatt plocka bort det som du gjort på sista bilden riva allt och lägga foam.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.