Tänkte sätta upp en 4G-router med extern antenn i mitt fritidshus för att kunna justera värmen, använda kamera m.m.
Den erfarenhet jag har av dessa routrar är att de hänger sig med jämna mellanrum och att man då måste starta om dem på plats. Gäller detta fortfarande eller är de numer stabilare?
Läste om att sätta en timer som varje natt startar om routern.
Kan detta vara ett alternativ eller drar det med sig andra problem när routern varje dygn går ner en kort stund?

Finns det någon här som kan ge mig tips i detta? Finns det bättre lösningar? Är detta kanske ett ”ickeproblem” idag?
Någon som kan ge tips på en bra router som är enkel och användarvänlig? Tips på bra extern antenn?

Tack för hjälpen.
 
Har använt Dovados router under 8-9 år utan större problem.
De hade en "ping-funktion" som regelbundet kollade förbindelsen mot utvalda adresser, vid uteblivet svar så startade routern om modemet via spänningsomstart.

Dovado har lämnat marknaden men samma funktion bör du kunna hitta på andra fabrikat.

Tillgängligheten på internet via det mobila bredbandet har hela tiden varit mycket god, mindre avbrottstid än för fiber som vi har på annan plats. Enda felet under denna tid har varit en nätdel som lämnat in.

Notera att grejorna har nyttjats i område med mycket god täckning.

Denna router tycks ha "ping reboot" alltså omstart vid ev. fel/uteblivet svar:
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/teltonika-rut240-4g-router-med-modem-p62737
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
galento
Vi har haft en TL MR6400 från TP-Link i snart ett år i villan och det har funkat
över förväntan. Har inte behövt starta om den och vi ser ofta på youtube videor på tv
via routerns wifi. Det var bara att sätta in simkortet och använda.Har inga extra
antenner heller.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.