Har ett litet bekymmer med ett lamputtag som styrs av 2st trappomkopplare samt en st korsomkopplare.
Har 230V mellan fas- nolla samt 230V mellan fas- jord när brytarna står i läge till.

Slår jag ifrån så har jag ändå kvar 48V mellan fas- nolla och 48V mellan fas- jord.

0V mellan nolla och jord i både till och från-läge iallafall, ;)

Har inte börjat felsöka något än men tänkte om någon här har en idé om vad det kan vara? Någon form av induktans?
Alla huvudsäkringar är hela.
 
Om du mäter med ett högohmigt instrument, så kan du mäta inducerade eller kapacitivt kopplade spänningar.
I en trappkoppling, så ligger ju ledare kopplad till fas, nära den avslagna tråden, i lite längre sträckor.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du mäter med ett högohmigt instrument, så kan du mäta inducerade eller kapacitivt kopplade spänningar.
I en trappkoppling, så ligger ju ledare kopplad till fas, nära den avslagna tråden, i lite längre sträckor.
Har en fluke T5 1000, duger den till att mäta det du nämner?
Tänkte med att tändtråd ligger parallellt med fas en bit osv, men skulle tippa om att det kan röra sig om kanske 10m max här.
Är det inte högt med 48V då?

Får prova o stoppa i en glödlampa o se om den lyser eller inte och mäta om spänningen över den går ner till 0V vid avslaget läge?
 
Kan inget om så moderna mätare :) - själv använder jag mest min gamla ( från c:a 1980) Fluke 73 och med den är det troligt att kunna mäta så höga spänningar, som du gjort. Det behövs inte alltför mycket energi om impedansen är stor.
 
Fluke T5 är väl iaf ett lämpligt instrument för uppgiften. (y)
Impedansen är 1Mohm, <100pF vid AC Volt mätning.
(@HasseTeknik: Jag saknar min gamla Fluke 77)

E Ett fisk skrev:
Slår jag ifrån så har jag ändå kvar 48V mellan fas- nolla och 48V mellan fas- jord.
Antar du menar tänd-tråd eller mellan-tråd och inte fas nu för där hade du ju 230V.
Du kunde roa dig med att mäta fas till tändtråd. Då borde instrumentet teoretiskt visa 230-48V = 182V. Vad det blir beror på kapacitansen till andra ledare i kabel, hur kablarna ligger och mätinstrumentet.
 
Fluke T5 är inte en spänningsprovare, det är en multimeter och olämplig för uppgiften att detektera spänning med sin höga inimpedans på 1 Mohm. En riktig spänningsprovare klarar av att sortera bort spökspänningar.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.