Hej på er!

Igår tackade förmodligen elpatronen för sig i min 46år gamla Nibe VVB, säkringen på 10A går direkt efter att man bytt ut den.
Utöver elpatronen är det inget fel på den, visst den skulle nog kunna bytas ut för att få en nyare med bättre isolering osv. Men, jag skulle helst vilja byta ut elpatronen!
Frågan är om man kan få tag på en "ny" elpatron till denna relik?

Har sökt runt på Google men bara hittat elpatroner från 1993 och dessa lära knappast passa, vad tror ni är det kört? :confused:

DSC04510.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC04511.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC04512.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara en vanlig standard elpatron med R50 gänga.
Plocka ur den och mät storleken.

För övrigt tycker jag du ska överväga ett byte av hela VVB istället.
 
Inga problem.
Sök på elpatron hos Rinkaby Rör. Kostar 730 kr pluss frakt
 
Krilleman
valter53 skrev:
Inga problem.
Sök på elpatron hos Rinkaby Rör. Kostar 730 kr pluss frakt
Nja, jag gissar på att du menar NIBE patronerna AB 14, 16, 18. Dom ser inte ut att passa.

http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-elpatron-ab-14/

bild_30_6952277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det beror ju helt på anslutningen som sagt. Demontera och bekräfta.

Detta tror jag kan vara en kandidat (R32 gänga) som kanske passar: (billig var den också) 595:-

http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-elpatron-iu-14/

9317_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Till min 38 år gamla beredare (anno 1978) var det inga problem att få fram en ny patron, ringde Nibe som på någon minut tog reda på vilken som passade. Patronen fanns i lager hos grossist, men eftersom jag vill ha något på dagen och inte hann åka till Uppsala fick det bli en ny beredare istället (tja det var väl också att jag tyckte det var dags efter nästan 40 års tjänst)

Så: om du inte vill byta ut hela beredaren föreslår jag att du ringer Nibe (om inte någon av våra forumrävar kommer fram till en exakt match under helgen)

/U
 
Jag tycker du kontakta kundservice, har du tur så vill de göra en grej av att den är så gammal och vill byta in den. Har för mig att de gjort det förr.
 
Det är inte helt kört med andra ord :)
Är på jobbet just nu, men ska försöka demontera patronen ikväll. Frågan är om jag har rätt verktyg för att klara av detta...

Var planerat att byta ut den om ca: två år. Eftersom jag just köpt min första motorcykel och alla omkostnader det medföljer i hjälm, kläder, försäkring osv. så var det inte den mest fördelaktiga stunden till nyköp av vvb. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.