Hej,

Jag ska ha glesläkt och klinker. Har upptäkt att byggmax 45x70regel kostar nästan lika som glesläkt 28x70.

Det jag undrar är om man med sådan tjocklek kunde klara sig med enkelgips istället för dubbel. Någon som vet? (Takhöjd är inga problem)

Tack på förhand!
 
Ska du glesa golvet och sen sätta dubbelgips? Och klinker på det?
 
Ja precis, golvvärmeslang och plåtar i glesen på det sedan gips ovanpå (dubbel/enkel?), fix, klinker.
 
Glesen kommer ligga på bjälkasävstånd 60cm
 
Du bör nog ha nåt som är mer bärande än gips. Vanligtvis har man spånskiva eller plywood ovanpå bjälklaget.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Du bör nog ha nåt som är mer bärande än gips. Vanligtvis har man spånskiva eller plywood ovanpå bjälklaget.
Nja, när det gäller klinker ska det vara gips, inte för bärigheten utan för att trä är levande och om det böjer sig kan fixet släppa efter. Glesläkten bär ju den också, och min tanke då är att om man använder så tjockt som 45mm borde det bli styvt nog för att klara sig med ett enkelt skikt golvgips, frågan är om det stämmer eller om även denna tjocklek rör sig för mycket. Kanske blir det tvärt om, att tjockleken bara gör det svårare för gipset att stå emot???! Någon som vet?
 
du får nog förklara hur du menar.
Menar du att glesläkten ska ligga med cc60, så funkar det inte alls utan nån form av träskiva under gipsen.
Menar du att det ska bli ett heltäckande golv av glesläkten ovanpå reglar som är cc60 så kan det funka.
 
Ingen som vet???

Förtydligar lite...

Bjälkavstånd 60, ovanpå det glespanel 45x70 mm (i själva verket en regel) (30 mm springor emellan glespanelbrädorna för golvvärmeplåtar och slang), värmeplåtar och golvvärmeslang mellan glesen (i plåtarna). Ovanpå detta ETT lager golvgips (antar att den ska limmas), ovanpå det fix och klinker.

Räcker det eller behöver jag ändå ha dubbelgips, trots tjockleken på "glespanelen"?
 
Vet ej. Säger golvvärmetilverkaren dubbelgips så kör dubbelgips. Har man inte råd att renovera som man ska kan man istället vänta tills man ha råd istället för att ta genvägar.
 
Z zsimpey skrev:
Vet ej. Säger golvvärmetilverkaren dubbelgips så kör dubbelgips. Har man inte råd att renovera som man ska kan man istället vänta tills man ha råd istället för att ta genvägar.
Ja nu är det ju inte golvvärme som frågan handlar om utan om underlaget blir stabilt nog för klinker på det sättet. Sedan handlar det mindre om genvägar och mer om godkända alternativ.

Eftersom det är OK med 22mm golvspån direkt på 60 cc bjälklag och ett lager golvgips som underlag för klinker (om jag förstått det rätt, så undrar jag om en dubbel tjocklek på glespanel kan tillåta detsamma.
 
45 reglar sviktar inbördes vid belastning. Speciellt vid 60cc. Så även 28.Så om golvvärmen dessutom säger 2 lager varför kör du inte två lager?
 
Jag tror inte tjockleken på reglarna spelar nån roll. Gipset är ju där för att absorbera rörelser från träet vid temperatur förändringar, så att klinkers en inte spricker.
 
Ja det var ju det jag ville veta. Om ingen annan vet mer så kör jag väl på 28 mm och dubbelgips.
 
K Kojfabriken skrev:
Förlåt för missen. Jag menar självfallet glespanel, inte glesläkt, som jag lyckats skriva gång pång här.

Det är denna princip jag följer... [länk]
Hittar inte ditt förläggningsalternativ med klinker i länken. Är det Uponor som säger dubbla lag gips?

Själv är jag mer inläst på LKs material. Där föreskrivs ett lag 18 mm golvspån på glesen och sen ett lag gips överst. Gäller för torra utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.