Hej!

Försökte använda träguidens lathund för att få veta hur långt mellan stolparna jag kan på ett cykelförråd

Förrådets mått
Mått 4meter x 2.10meter

Klarar en 45x220 4meter mellan stolparna ? Eller hur långt klarar den? Tänkte använda 2st ihopskruvad 120 eller 95 som stolpar

bor i norra Sverige

kanske har någon en bra lathund någonstans ?
 
Nej, i dina trakter fungerar inte 45x220 C 24 med 4 m spännvidd. Det kommer att böja ner väldigt mycket. Sätter du en stolpe på mitten kan du använda 45x145.
 
J justusandersson skrev:
Nej, i dina trakter fungerar inte 45x220 C 24 med 4 m spännvidd. Det kommer att böja ner väldigt mycket. Sätter du en stolpe på mitten kan du använda 45x145.
tack för svar ! Finns det någonstans man kan beräkna detta enkelt ? Skulle vilja veta vilken limträbalk jag behöver för detta. Vill verkligen inte ha en stolpe i mitten. Samt vad det krävs för stolpar som håller upp limträbalken
 
90x225 räcker för en limträbalk. Stolpar kan vara limträ 90x90 om du vill ha det snyggt, annars går det bra med dubbla skruvlimmade 45x95 C 24. Jag vet ingenstans där du kan beräkna detta själv på ett enkelt sätt. De flesta sådana hjälpmedel brukar avse konventionellt utformade byggnader med sadeltak, inte cykelförråd.
 
J justusandersson skrev:
90x225 räcker för en limträbalk. Stolpar kan vara limträ 90x90 om du vill ha det snyggt, annars går det bra med dubbla skruvlimmade 45x95 C 24. Jag vet ingenstans där du kan beräkna detta själv på ett enkelt sätt. De flesta sådana hjälpmedel brukar avse konventionellt utformade byggnader med sadeltak, inte cykelförråd.
tack för info ! Hittade en dimensions guide på XL bygg som https://www.butik.xlbygg.se/hoor/ap...e6e169c218/Dimensioneringstabeller limträ.pdf

under tabell 8d som gav mig 90x225 så det kan ju vara ett framtida tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.