Skall sänka innertaket för att dölja diverse ledningar samt sätta in downlights. Pga av spottarna blir totala sänkningen troligen 100 mm inkl. 13 mm gipsskiva. Rummet är långsmalt med en bredd på 2990 mm.

Vad tror ni om att använda 45 mm stålregel med cc45 och 900 mm gipsskivor? T.ex. en "R 45" ifrån Danogips: http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/steel_profiles/sp_int_partitions/ip_standard.html

Reglarna blir alltså 2990 mm långa och monteras i 45x55 mm skenor som sitter längs med de två långa väggarna. Se URL för exempel: http://byggsystem.knaufdanogips.se/...,ceilings/cl_self_supporting,i_ndex.html,publ

Jag vill använda en så låg profil som möjligt för att underlätta kabeldragningen. Skulle kunna köra 70 mm regel men som sagt hellre 45 mm om det inte är dumt. För att stabilisera skulle jag ju även kunna komplettera med en sekundärregel som korsar reglarna på mitten. Priskillnad mellan 45 och 70 mm regel är bara ca. 200-300 kr för detta rum så det har inget med kost att göra.

Enda anledningen att använda cc 45 istället för cc 30 är en materialkostnad på ca. 400 kr samt lite mindre arbete med montering och spackling. Viktigast är givetvis stabiliteten så dumsnålheten är inte aktuellt om det finns risker med cc 45.
 
Du kan inte sätta 45 mm regel med 3 meters spännvid i tak. Sedan är CC 30 standard för reglar i tak. Möjligt CC 45 går men varför chansa?

Varför använder du inte glespanel? 70*28. Är ju till för att skruva innertak i och betydligt billigare.
 
P
Hmmm, Har precis räknat på det där och priset diffar inte så mycket. Jag valde 28x70 gles för att det - öööh, vet inte riktigt men trä kändes på något sätt bättre och enklare att hantera, typ..... :p
 
ByggPutte skrev:
Skulle köra med hattprofil istället.
...Nedpendlat undertak Cs22 . cc30 och en försyvning på mitten av din bredd 2990.
Har faktiskt gjort detta i köket i sommras, blev riktigt bra. Däremot blir det onödigt dyrt eftersom sekundärskenorna (hattprofilen) har en standardlängd på 3800 och då går det åt 1st för varje längd (2990) och blir en massa spill över. Rummet är 8700 långt, med cc30 blir det 30 reglar. Tycker också att både 45 och 70 mm reglar känns stabilare än sekundärregeln. Priset blir 600 bagis lägre om jag kör 70 mm reglar.

Lutar åt att det då blir 70 mm regel med cc30...
 
Hade ett snack med både snickarn som jag skall anlita samt en leverantör av stålprofiler (Knauf Danogips) och fick reda på att det kommer vara OK med att använda 45 mm reglar med cc30 för att bygga upp innertaket.

Anledningen är att jag har tyvärr klantat mig och uppgett fel bredd på rummet ovan, det är inte 2990 utan endast 2290... :surprised:

Rådet är däremot att jag även sätter en 25 mm sekundärprofil (hattprofil) i mitten tvärs över reglarna för att stabilisera lite extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.