Tänkte låta min förstärkare slå av/på min subwoofer med ett relä.
Jag har en kabel på ca 20m, inkl återledare blir det ju ca 40m totalt.
Kabeln har diametern 0,08mm2, reläet är 12VDC med spolresistansen 278Ohm, vllket ger ca 45mA.

Låter det som att det kommer funka?
 
Du menar nog att kabeln har tvärsittsarean 0,08mm2
Resistansen i ledaren blir då ca 8,6 ohm, strömmen ca 42mA och spänningsfallet över spolen 11,6V. Det bör fungera.
 
Visst menade jag arean, lyckades ju få med en tvåa efter mm. ;-)
Fick den här formeln på ett annat forum: d=l(cm)*effekt(W)*0,000075 (för 12V).
Med den fick jag fram att kabeln räcker till 260mW.
 
Det skulle i så fall innebära att din kabel inte räcker på långa vägar. Kruxet med formeln är att den inte tar hänsyn till vad som sitter i andra änden, utan är baserad på en generell max förlust i ledaren på ca 1,5%.
 
Spelar det så står roll vad som sitter i andra änden så länge spänningsfallet är tillräckligt lågt då?
 
Ett exempel skulle kunna vara ett relä med lite kraftigare spole än vad ditt har, då skulle spänningsfallet vid tillslag bli så stort att det inte orkar dra, hållströmmen är lägre så om det dragit skulle matningen vara tillräcklig.
 
Om inte annat så blir en så tunn kabel känslig rent mekaniskt, lätt att slita av. Jag skulle ta en 0,25 åtminståne.
 
GK100 skrev:
Ett exempel skulle kunna vara ett relä med lite kraftigare spole än vad ditt har, då skulle spänningsfallet vid tillslag bli så stort att det inte orkar dra, hållströmmen är lägre så om det dragit skulle matningen vara tillräcklig.
Fast med en kraftigare spole blir väl spolresistansen lägre och effekten högre? Effekten tar man ju med i formeln.

Anledningen till att jag ska ha just den kabeln är att det är att det är ena paret på en lågnivåkabeln som går mellan sub och förstärkare, så den mekaniska aspekten är inget problem.
Sen om det funkar med avseende på störningar återstår att se. Min tanke är iaf att eftersom det är likspänning och samma ström hela tiden borde störningarna bli små.
 
Nej i ditt fall blir det inga problem, inte med spänningsfall och inte störningar heller, var bara ett exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.