Tjena undrar hur ni skulle fixa om ni skulle ha en 45grader avrinningskant på en liggande bräda...med mått 145x14.5x2 cm...ska användas längst ner på en uteplank mellen våran och grannens tomt. Var tidigare en sådan men då jag måste reparera den pågrund av röta så ville jag använda en likadan för att inte ändra utseendet. kan man bara fixa det med en ställbar sticksåg eller?

Snälla hjälp, är nybörjare.
 
Jag skulle nog använda en gerbar cirkelsåg.

020045_c.jpg

Annars funkar nog en en gerbar "byggsåg" ändå bättre.

244051_c.jpg
 
ok tack det kan jag säkert få tag.
 
En enda 145 cm lång bräda?

Det enklaste verkar vara att hyvla underkanten.

Hand- eller elhyvel duger.

//KoW
 
ännu ett tack för det lät mer i min prisnivå men jag tror att jag har tillgång till en cirkelsåg som jag kan låna
 
förresten är det ngn som har erfarenhet av ferm märket som e på bilderna, menar om det e hyfsad kvaliete för dom e väl ganska billiga på jula exv.
 
Ferm är OK för hobbybruk. ;)
 
Om du bara tänker hyvla/fassåga kanten 45gr kommer du sannolikt att få röta i den brädan oxå innom en inte allt för överskådlig tid. Min fader snickaren har lärt mig att man alltid skall såga ett smalt spår ~2*5mm ca 1cm in på undersidan av brädan för att på så sätt bryta kapilärkraften som gör att vattnet håller sig kvar vid brädans undersida. Cirkelsågen ypperlig för detta arbetsmoment.
 
Annars hade jag nog tagit brädan till en bygghandel, där har dom både grejor och personal...
 
Texas skrev:
Annars hade jag nog tagit brädan till en bygghandel, där har dom både grejor och personal...
Men vi pratar om EN bräda som skall geras 45 grader. Det går att göra med bågfilen eller brödkniven om det kniper..... ;)
 
Haha, måste bara kommentera MathiasS's (oj, många S på slutet där) kommentar.

HELT klockren! Föreslå stora byggsågar för en enda planka!?! Fram med bågfilen!
 
Å andra sidan är jag den förste att skriva under på att man *aldrig* får missa ett tillfälle att investera i ett nytt verktyg.... 8)
 
Nä, men det lät lite häftigt med en byggsåg bara för att fasa av en planka. Det tror jag till och med att min sambo skulle genomskåda. ;D
 
Har redan fixat det hos svärfarsan med hans byggsåg då det även var fler brädor en den jag nämnde...gick galant. Tack för alla svar, även den underliga bågfils storyn...hehe.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.