Hej,
jag har fått problem med en Hq 450x ca 8år gammal. Maskinen stannar mitt på gräsytan, utan någon synliga anledningen (helt plan yta). Kontrollerar om det finns något som har påverkat klippare, öppnar luckan, slår in koden och trycker på start. Displayen visar då att "krocksensor" aktiv, gör ett flertal försök.
Under infon visar att samtliga sensorer är påverkade. Jag har delat på maskinen, rengjort runt samtliga sensorer, kontrollerat anslutningarna-lösa kablar,nada. Passade även på att byta laddblecken, fanns hemma inkl "locket för laddblecken", orsaken var klämd kabel samt inte rörlig magnetstav.

Maskinen var inne för samma problem för ca 3v sedan då byttes moderkortet ut?, med kommentaren, "Händer det igen är maskinen kass, köp ny". Vid kontakt med verkstaden, upprepar de sin ståndpunkt.

Maskinen är servad på verkstad årligen, då de går ganska mycket.

Vad göra?, visserligen är maskinen "gammal" men om moderkortet är utbytt bör det vara något annat som är grundproblemet. Går det att återställa maskinen? eller är det att skicka den till skroten?

Tack på förhand
 
  • Display på en robotgräsklippare med felmeddelanden om aktiva krocksensorer och statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.