Hej alla!
Jag är helt färsk som användare på forumet, men har läst en del här under allt googlande om diverse kring altanbygge.

Nu har vårt bygge satt igång och vi har valt att ta hjälp av hantverkare eftersom vi båda har tummen mitt i handen och dessutom behöver bygga verandan ut över en brant där det på sluttar ordentligt så att verandan i ytterkant hamnar 2 meter över marken. Inget för oss nybörjare med andra ord.

Snickarna satte igång med arbetet medans vi var på semester och när vi kom hem igår kväll och såklart genast var tvungna att springa ut och kolla läget reagerade jag över att stolparna ser lite klena ut.

De sitter med ca 2 meters mellanrum och är i måttet 45x95. De sitter i stolpskor som är fastborrade i berget. Alltså inget man byter i en handvändning.

Vad tror ni, kommer det hålla? Vi har planerat att kunna ha mycket folk ute på verandan och gärna barnens uppblåsbara pool utan att behöva vara oroliga för att det ska hända något.

Tack på förhand!
 
Jag läste nån gång att byggfolk ofta bygger kraftigare än vad som egentligen behövs, för hade man bara gått efter vad som behövdes, så hade det sätt för jävla klent ut.
Men jag håller med dig, det låter klent, dubbla 45x95 hade jag velat ha, men det är långt ifrån säkert att det behövs, så det kan vara mest psykologiskt.
Sitter stolparna ihop med varandra på något vis?
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Liemannen skrev:
Jag läste nån gång att byggfolk ofta bygger kraftigare än vad som egentligen behövs, för hade man bara gått efter vad som behövdes, så hade det sätt för jävla klent ut.
Men jag håller med dig, det låter klent, dubbla 45x95 hade jag velat ha, men det är långt ifrån säkert att det behövs, så det kan vara mest psykologiskt.
Sitter stolparna ihop med varandra på något vis?
Det låter betryggande om det är så att det håller bättre än man tror. Stolparna sitter inte ihop med varandra.
 
En bild vore bra. Jag tycker alltid räcken blir rangligt/stadigt beror på infästningen.

I ert fall där räcket behövs mest är det först borrat i berget, 2 meter upp fastsatt i bjälklaget och sen sticker det upp ytterligare 1,1m. Jag tycker det låter stadigt. Det är kanske i underkant men jag tror det är mer avgörande hur räcket byggs. Mittemellan stolparna är där det är ostadigast.

Jag har precis byggt ngt liknande. Men jag valde 95x95 stolp. De håller även upp stora delar av terrassen
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JKrister skrev:
En bild vore bra. Jag tycker alltid räcken blir rangligt/stadigt beror på infästningen.

I ert fall där räcket behövs mest är det först borrat i berget, 2 meter upp fastsatt i bjälklaget och sen sticker det upp ytterligare 1,1m. Jag tycker det låter stadigt. Det är kanske i underkant men jag tror det är mer avgörande hur räcket byggs. Mittemellan stolparna är där det är ostadigast.

Jag har precis byggt ngt liknande. Men jag valde 95x95 stolp. De håller även upp stora delar av terrassen
Stolparna på vår altan sticker inte upp 1,1 meter över bjälklaget och kommer således inte bli en del av räcket.
Det är inte heller räcket jag är orolig över utan hållfastheten på verandan.
Jag hade känt mig mycket tryggare med 95x95 stolpar för att bära upp verandan.
 
Det låter klent men beror också på hur det är byggt. Om det finns nått stöd mitt på stolparna som binder ihop dom så blir det mycket starkare.
 
Än så länge finns det inget stöd mellan stolparna. Men det är möjligt att det är planerat att göras. DSC_0096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StefanL81
  • Laddar…
Det där ser jävligt illa ut!!
Inget stöd under bärlinorna gör att all vikt hamnar på infästningen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det låter farligt om du ska ha barnens pool på en sådan klen konstruktion...

Stolparna sitter för långt ifrån varandra och är för klena för 2 meters höjd...
Du måste dessutom ha bärlinor som är riktigt dimensionerade och klassade...

Den största faran i det du berättar om är att hur ser infästningen mellan stolpar o bärlina????
Låt en sakkunnig byggnadskonstruktör se på det hela?


Eller fota och publicera här så får du oss att skrika högt...
 
hantverkare1 skrev:
Det där ser jävligt illa ut!!
Inget stöd under bärlinorna gör att all vikt hamnar på infästningen.
Kan du utveckla för en novis som mig?
 
Nu hittade jag fotona ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

VEM I HELVETET BYGGER SÅ?????

1. HELT GALET DIMENSIONERADE STOLPAR och STOLPSKOR
2. Bärlinan ska ligga på upplägg inte fästas enbart i stolparna som tidigare sagts
3 Du måste ha stöd innanför också ordentligt förankrade i berget
4 Du måste förankra hela terrassen i en Bärlina inne vid huset
5 Marken under måste beredas så att du inte har växtlighet...rotskott under terrassen

ABSOLUT INGEN POOL PÅ DEN TYPEN AV KONSTRUKTION
 
byggarätt skrev:
Nu hittade jag fotona ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

VEM I HELVETET BYGGER SÅ?????

1. HELT GALET DIMENSIONERADE STOLPAR och STOLPSKOR
2. Bärlinan ska ligga på upplägg inte fästas enbart i stolparna som tidigare sagts
3 Du måste ha stöd innanför också ordentligt förankrade i berget
4 Du måste förankra hela terrassen i en Bärlina inne vid huset
5 Marken under måste beredas så att du inte har växtlighet...rotskott under terrassen

ABSOLUT INGEN POOL PÅ DEN TYPEN AV KONSTRUKTION
Fotona? Jag har bara lagt upp ett foto väl?

Jag tror det är tänkt att gjutas plintar som första rad uppe på gräset. Det ligger säckar med betong och stora pappersrör bland materialet.

Verandan kommer bli L-formad (vi bygger ut en liten veranda utanför huset som efter utbyggnaden av den nya verandan längs med slänten blir L-formad) och den andra delen av L:et är fäst med en bärlina i huset.
DSC_0078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild tagen ut genom verandadörren. Ramverket på den gamla verandan är kvar men trallen passar vi på att byta ut.

DSC_0106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från andra hållet.
 
Redigerat:
Har du pratat med dem och frågat ang konstruktionen, hur dom tänkt?
Har du berättat för dem om dina planer med pool på verandan?
 
Anna1984 skrev:
Har du pratat med dem och frågat ang konstruktionen, hur dom tänkt?
Har du berättat för dem om dina planer med pool på verandan?
Ville höra om jag bara var hönsig innan jag pratar med hantverkarna när de kommer igen på måndag. Har nog inte nämnt just barnens plaskpool men sagt att det är viktigt för mig att det är riktigt stabilt med tanke på att verandan ligger som den gör.
 
Hönsiga människor hamnar sällan på youtube vilket du skulle med barbarnens plaskpool...det som är farligast är när barnen får vattnet i gungning fram o tillbaka...jösses

1. 35mm trall ? dold skruvning? minimal springa då trallen torkar isär?

2.Uppläggen av bärlinan på stolparna och 120 cc stolpar i ditt fall 100 cc

3.Se till att alla stolpar o stolpskor är dimensionerade rätt HUR ÄR STOLPSKORNA FÄSTADE I BERGET?

4.Sätt in kottlingar både i den nya och den gamla terrassen

5.Se till att all växtlighet är bortröjd och helst inget att gro i dvs bort med jord inga sänkor där fukt kan samlas o lukta hålla fukt..

6.längsgående bärlinor måste ha styva skarvar du måste lägga en överlappande parallell bärlina över skarven och bulta med gängad stång o mutter med stora brickor

7 lägg kryss mellan stolpar med spännband eller plank...


några olika saker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.