Ska dra in vatten i ett gästhus men det är dåligt med plats i krypgrunden så jag kan nog inte böja PEM-slangen i 90 grader. Dessutom så ska det i frostskydd så en ren 90graders koppling går bort gissar jag.

Finns det 45graders koppling för PEM eller mässingsdelar överhuvudtaget så att man kan skarva ihop nåt som funkar?
 
Det verkar svårt att hitta mässingsdelar i 45grader, och för den delen både plast och metallkopplingar för direkt anslutning till PEM som är 45grader.

Närmsta jag landade i vid en snabb sökning är 45graders pressdelar och sen övergång till PEM.

Hur tajt böj måste du få till? Med en gäststuga duger 20mm PEM länge, och den går att böja i ca 250-300mm utan problem. Kanske tom lite tajtare.
 
Krilleman
Det finns svetsdelar i plast 45º men då måste du ha korrekt svetsutrustning.

Men som corre skriver, gå ner i dimension så blir bockradien mindre!
 
Jag hittade inga PRK 45graders innan idag?!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
corre skrev:
Jag hittade inga PRK 45graders innan idag?!
Hoppas att du hittar det nu då!(y)
 
corre skrev:
Det verkar svårt att hitta mässingsdelar i 45grader, och för den delen både plast och metallkopplingar för direkt anslutning till PEM som är 45grader.

Närmsta jag landade i vid en snabb sökning är 45graders pressdelar och sen övergång till PEM.

Hur tajt böj måste du få till? Med en gäststuga duger 20mm PEM länge, och den går att böja i ca 250-300mm utan problem. Kanske tom lite tajtare.
Gäststuga är väl en sanning med modifikation, det är lite större än en stuga men 20mm PEM räcker kanske till det med. Det är bara dusch/toalett och vatten till köket. Det är trångt men kommer man ner i 250mm så borde det räcka och då kan man ju köra med en PRK med förminskning så är problemet löst.
 
Pagno skrev:
Svar ja, det finns 45 graders böjar till PEM, de som de har på Plasson bör passa, annars tar du en PRK med 45 grader och motsvarande förminskning bör passa!
[länk]
Är det motsvarande som Rinkaby bara rekommenderar för trädgårdsbevattning eller är Plassons "riktiga" prylar?
 
Plasson är seriösa, så det ska inte vara något problem.
 
Sedan kan man alltid bygga en egen vinkelkoppling av PRK T-koppling och en 90- böj, det finns oändliga varianter om nöjer sig med att leva med vetskapen att man inte gjort en koppling som alla andra har!
Inkommande vatten i vänster del av T- koppling, 90 böjen antingen nederdel av T-et om du vill ha matningen "framåt" eller i högra delen at T-et om du vill ha ett visst gradantal åt sidan.
Hoppas att någon förstod mig! ^^
Plugga den del som inte används såklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.