Tjena!
Renoverar lite hemma och har bestämt mig för att ta bort den lutning på 45 grader som finns under fönstret från att huset byggdes genom att fylla igen det med Gypsum och göra en 90 grader kant precis som på sidorna och ovanför för att sedan förmodligen lägga en fönsterbräda på detta.
Det satt från början en sån "fristående" fönsterbräda med tre konsoler. Se bilder

Brorsan tycker att jag borde spara lutningen. Men varför? Finns det någon god anledning till det?
Jag misstänker att lutningen från början har med luftens rörelser att göra, men har det verkligen så stor betydelse?
Radiatorn sitter ju ändå så pass långt ut att jag har svårt att se att det skulle göra någon relevant skillnad.

Har försökt hitta info om detta på internet via googlingar och har inte heller lyckats hitta något i forumet. Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska söka på.
Någonstans fick jag en antydan om att detta kallas för bröstning, men det avser ju mer fönstrets höjd över golvet eller hur?

Tacksam för svar! :)

Renoveringsprojekt som visar en fönsteröppning med lutande nedre del före ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett fönsterområde med 45 graders lutning och synliga konsoler för fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående renovering där lutningen under ett fönster i ett hus fylls igen för att skapa en rät vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat fönsterområde med borttagen lutning och påbörjad 90 graders kant under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tvåglasfönster så är det bra om värmen från elementet kommer upp mot rutan.
Skulle väl vara en anledning att behålla lutningen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.