Hej,

Har just satt igång golvvärmen, men känner mig lite orolig för hur det ska bli när den verkliga vintern slår till. Trägolvet får ju inte bli varmare än 27°C, och där är jag ju mer eller mindre nu.

Negativ inverkan:

- Kökets slang är inte aktiverad (ska byta en q&e-ring som droppar), så där försvinner ca 20 % uppvärmd yta. Planlösningen är stängd men korridoren med ytterdörr är öppen mellan v-rum och kök. Kanske 19 °C i köket.

- Har en gammal altandörr (2-glas) jag inte hunnit byta än som säkerligen skapar kallras (ca 13°C längst ned i golv-dörrkanten. Läcker lite luft.

- Huvuddörren är väl tätad runt kanterna, men inte helt ny, kanske sent 80-tal.

- Köket har 2 större äldre 3-glasfönster, kanske sent 80-tal.

- Har aningen högre ventilation än jag måste (men med värmeåtervinning)

- Kall källare, men med stängd dörr till trappan. (dock antagligen inte tät) (ca 12°C i källaren). Källardörren är i hallen intill köket.


Positiv inverkan

- Tilläggsisolerat vinden, (nu 15cm kutterspån, diffspärr, 30cm glasull)

- Tilläggsisolerat väggar (nu 10 cm gammal stenull och 5 cm pir-skivor (vilka bör motsvara nästan 10 cm stenull))

- Bytt ut de gamla 2-glasfönstren till energifönster (U-värde 0,7 - hela konstruktionen), Dock är kökets äldre 3-glasfönster inte bytta än.

- Installerat ventilationsaggregat med värmeåtervinning (FTX). Drar dock förmodligen på med 15-30 procent mer än vad kraven säger.



Huvud frågan

Tror ni vi klarar 15 minus till vintern, med säg 18-19°C inne utan att överskrida 27°C i golvytan, med följande???

1. Hela golvvärmen aktiverad (dvs. plus köket = +20% golvarea),

2. Byte av altandörr till u-värde 0,9 (hela konstruktionen),

3. Byte av kökets äldre 3-glas till energi-fönster.


Undrar även


När man säger att golvets yttemperatur inte får överstiga 27°C innebär det då att ingen yt-punkt får överstiga 27°C eller är det mer av ett golv-yt-snitt. Jag har refererat till högsta yt-temperaturen, men det skiljer ju nästan 2°C beroende på var jag mäter (alldeles intill slangen, eller området mellan 2 värmeplåtar).

Vad tror ni?

Tack på förhand!
 
harry73
Om du har 26 grader i slangen under golvet, vad har du då i golvet?
Jag tror att golytan bara är marginellt varmare än rumstempen
 
Varför överventilera med 15-30%?
41 graders framledningstemp vid 6 plusgrader är rätt högt för golvvärme.
 
  • Gilla
callelo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om du har 26 grader i slangen under golvet, vad har du då i golvet?
Jag tror att golytan bara är marginellt varmare än rumstempen
Ursäkta om jag var otydlig där. 26 grader är golvets yttemperatur. Slangen är ca 40 grader.
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
L lordi skrev:
Varför överventilera med 15-30%?
Hälsosamt, för tvååringen tänker jag. Det är roterande värmeväxlare så det blir inte torr luft. Tänker mig att förlusten där bör vara liten då jag har värmeåtervinning som ska kunna återvinna uppåt 80%, och aggregatet går ändå bara på halva sin maxkapacitet. Men, spar det, säg 1 grad, så har jag dock inget emot att minska.
 
Låter jättelågt med 27gr.! Vår är begränsad till 40gr, men är sällan över 30gr.

Trä tål väl höga temperaturer, värre med för fuktigt/torrt inomhus då de kan spricka/svälla..

Vet ej vart du bor, men kommer bli svårt när det blir -15,20gr..
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Är golven jämnvarma? Mät temp på tillopp och retur på varje slinga. Det bör skilja ca 4-5 grader max.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter jättelågt med 27gr.! Vår är begränsad till 40gr, men är sällan över 30gr.

Trä tål väl höga temperaturer, värre med för fuktigt/torrt inomhus då de kan spricka/svälla..

Vet ej vart du bor, men kommer bli svårt när det blir -15,20gr..
Tja fast 27 graders yt-temperatur är ju vad nästan alla trägolvstillverkare skriver är vad golven som mest klarar. Men skulle du säga att det är överdrivet och att de ändå kan klara lite mer när det är ovanligt kallt?
 
L lordi skrev:
Är golven jämnvarma? Mät temp på tillopp och retur på varje slinga. Det bör skilja ca 4-5 grader max.
Det skiljer inte mer än 2, max 3 grader, utlopp och åter. Alla slingor (20mm) har 10-12 m2. (Undantaget är badrummet som har en 12mm slang, där omkopplingen från 20mm, förmodligen stryper flödet än mer, men pga ingjutning så har det rummet varmaste golvet.)
 
Säger ingenting, bara spekulerar lite vad som kan hända? 27gr är väldigt lågt, värre med för fuktigt/torrt inomhus.

Kan ju inte vara en dödsdom att köra 35gr heller..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Säger ingenting, bara spekulerar lite vad som kan hända? 27gr är väldigt lågt, värre med för fuktigt/torrt inomhus.

Kan ju inte vara en dödsdom att köra 35gr heller..
Tjaa och fuktspärr har jag, så fukten borde vi klara bra.
 
Tycker det låter lågt delta T över slingan, alltså dålig värmeavgivning, vilken hastighet går pumpen på?
 
Jag skulle inte överskrida golvtillverkarens rekommendationer. Det ska inte heller behövas. 40 grader på slangen och 27 på golvet tyder på stora värmeförluster någonstans. 40-45 grader är lämpligt vid kanske -15 graders utetemp.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tycker det låter lågt delta T över slingan, alltså dålig värmeavgivning, vilken hastighet går pumpen på?
OK, här i vardagsrummet har jag endast 14mm trägolv (plus lumppapp och diffspärr) direkt ovan plåtarna, så det bör kunna vara god värmeavgivning. Jag har inte givit mig på att injustera flödet än, behöver läsa på mer där.

Dock bör tilläggas att IR-mätaren visar 29 grader i golvet, men då det verkligen inte kändes som 25 grader i rummet (vilket mätaren också påstod), utan som 22, så har jag utgått från att min i Kina köpta lågpris-IR-mätare är fel med ca 3 grader, men nu börjar det ärligt talat kännas riktigt varmt i luften, så kanske var jag tidig i mina slutsatser. Det tar kanske någon dag från första igångsättning för huset att ta upp all värme!? Har inte heller luftat systemet sedan före jag körde igång värmen, om det kan inverka.
 
L lordi skrev:
Jag skulle inte överskrida golvtillverkarens rekommendationer. Det ska inte heller behövas. 40 grader på slangen och 27 på golvet tyder på stora värmeförluster någonstans. 40-45 grader är lämpligt vid kanske -15 graders utetemp.
OK, Luftning och flödesjustering återstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.