Hej!

Jag har två jordade uttag i köket och en diskbänk av plåt. När maskiner sitter i det ena uttaget så kan jag mäta upp 40v mellan diskbänk och ytterhölje på maskinen men inte i det andra uttaget. Har testat med olika maskiner med samma resultat (två kaffebryggare och Micro).
Dock så mäter jag 0v mellan jordblecken på det felande uttaget och diskbänk om inget är inkopplat i uttaget.
Låter ju som att det skulle vara något glapp. Men borde det inte bli 230v och jordfelsbrytare lösa om fas får kontakt med jord?
Någon som har en idé på vad det kan vara? Ska öppna och kolla hur det ser ut senare under dagen
 

Bästa svaret

Om du ohmmäter mellan jordbleck och diskbänk. Får du då kontakt? Om du ohmmäter mellan jord i stickproppen på apparaten och höljet. Får du då kontakt? Spelar det någon roll åt vilket håll stickproppen är vänd när du mäter upp spänningen mot jord?

En tänkbar variant är att det ena uttaget inte har jorden ansluten. Det kan ofta bli en liten läckström till jord i apparater. Den är för liten för att vara farlig och för liten för att lösa jordfelsbrytaren. Men stor nog för att ge en mätbar spänning mot jord om inte den tråden är ansluten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
5
Som Avemo skriver så kan ju skyddsjorden saknas.
Ohmmät/summra även mellan jordblecken på de båda uttagen i köket och se om du får nåt värde.
 
När du mäter felet mellan höljet och diskbänken, prova att vänd på stickproppen och mät igen.
2:a på den, Avemo var inne på samma fenomen.
 
Mycket riktigt så saknade uttaget jord. Uttaget var rätt kopplat men kopplingsdosan saknar jord.
Blir att skarva jorden från det fungerande uttaget i kabelkanal som lösning tills köket ska rivas i vår.
Tack alla!
 
  • Öppen kopplingsdosa med elektriska ledningar och ett uttag utan jordanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Det såg kreativt ut. Det går en till kabel vidare från dosan. Vad går den till? Finns det fler ojordade prylar i köket? Den lösning du beskriver låter inte korrekt eftersom jordledaren skall ha samma sträckning som övriga. Men kanske bättre än att lämna det ojordat. An variant kunde ju vara att ta bort det felaktiga uttaget.
 
Röret i väggen går med största trolighet till takdosan, varför inte dra in jord därifrån. För jag är rätt säker på att det finns jord i takdosan.
 
M
A Avemo skrev:
Det såg kreativt ut. Det går en till kabel vidare från dosan. Vad går den till? Finns det fler ojordade prylar i köket? Den lösning du beskriver låter inte korrekt eftersom jordledaren skall ha samma sträckning som övriga. Men kanske bättre än att lämna det ojordat. An variant kunde ju vara att ta bort det felaktiga uttaget.
Tvåledarkabeln är inkommande. Det har satts nytt kakel på det gamla och kan därför inte se om kabeln kommer i rör eller ligger löst, Annars hade jag naturligtvis dragit från kopplingsdosan som matar köket.
Jag ska mäta mellan alla elektriska apparater och se om det finns fler fel.
Jag är medveten om att den tänkte lösningen inte är helt enligt boken men det är en tillfällig nödlösning tills vi river och bygger nytt kök.

Edit
Se bild i tidigare inlägg. Den vänstra av de som går in i väggen är inkommande och går inte i rör de få cm man kan se in. Den högra är en avklippt stickproppssladd till en transformator till belysningen under skåpet.
 
M Mfic skrev:
Den högra är en avklippt stickproppssladd till en transformator till belysningen under skåpet.
Det var den jag syftade på. Och den har du tydligen koll på.

Är historien bakom detta möjligen att någon kopplat på ett uttag där det tidigare bara suttit en belysningsarmatur? I annat fall verkar det lite udda med ojordade kablar i ett kök.
 
Vem har installerat det fejkjordade uttaget och belysningen i skåpet, närmare bestämt vad mer har denne person installerat? Det är läge att se över allt det.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det var den jag syftade på. Och den har du tydligen koll på.

Är historien bakom detta möjligen att någon kopplat på ett uttag där det tidigare bara suttit en belysningsarmatur? I annat fall verkar det lite udda med ojordade kablar i ett kök.
A Avemo skrev:
Det var den jag syftade på. Och den har du tydligen koll på.

Är historien bakom detta möjligen att någon kopplat på ett uttag där det tidigare bara suttit en belysningsarmatur? I annat fall verkar det lite udda med ojordade kablar i ett kök.
Jo det var inte så svårt att lista ut när jag tittade i skåpet precis över
Hörn av ett skåp med synlig elkabel och del av ett schneider-uttag, tecken på åldrad inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det låter som en rimlig förklaring. Köket är från 75 och men eluttag är nyare schneider i köket. Vi är nyinflyttade sedan en månad tillbaka och har inte hunnit göra något själva än
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem har installerat det fejkjordade uttaget och belysningen i skåpet, närmare bestämt vad mer har denne person installerat? Det är läge att se över allt det.
Jag ska höra med tidigare ägare samtidigt som jag letar fel innan min elektriker har tid. Resten av huset har ojordade uttag i gulnad plast och är formodligen original från 75.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.