Hej!

Ska snart dra igång med att bygga hus och tänkte samtidigt gjuta en platta för garage. Efter att ha kollat en hel del så ser jag att folk bygger dubbelgarage på 40kvm. Men hur skulle det se ut med en enkelport sa t en skiljevägg längst in där man kan ha ett litet förråd?
Tar gärna emot tips på mått och bilder :)

Med vänlig hälsning, Fredrik Persson
 
Kika på det här.
Samma storlek och planering som du vill ha tror jag.

Garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Kika på det här.
Samma storlek och planering som du vill ha tror jag.

[bild]
Tackar.
Har nog tänkt mig 1m smalare i förrådet. Har bara tänkt ha 60cm hyllor/skåp. Så man får plats med ev arbetsbänk inne i garaget.

Med vänlig hälsning
 
Här syns måttsättningen lite bättre kanske:

Garage2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja mellanväggen kan man ju flytta fram och tillbaka lite som man vill.
 
Är det nödvändigt att köra med Leca-kant trots man ska lägga klinker?
 
Tja, det är ju väggarna man vill få upp för att de inte skall bli blöta.

Men nödvändigt? Det är nog egentligen lite överkurs.

Mitt förra garage har stått utan några större problem i över 40 år.
Och där står syllen bara på lite tjärpapp direkt på plattan.

Det beror nog mycket på hur mycket snö och is man släpar in, och hur avrinningen fungerar.

En granne med stall har smetat en asfaltkant en decimeter ut på stallgolvet och upp på träpanelen bara.
Kanske inte snyggt men säkert praktiskt.
 
KnockOnWood skrev:
Tja, det är ju väggarna man vill få upp för att de inte skall bli blöta.

Men nödvändigt? Det är nog egentligen lite överkurs.

Mitt förra garage har stått utan några större problem i över 40 år.
Och där står syllen bara på lite tjärpapp direkt på plattan.

Det beror nog mycket på hur mycket snö och is man släpar in, och hur avrinningen fungerar.

En granne med stall har smetat en asfaltkant en decimeter ut på stallgolvet och upp på träpanelen bara.
Kanske inte snyggt men säkert praktiskt.
Jag känner likadant att det blir överkurs om man ändå ska lägga klinker med sockel. Den enda anledningen jag funderar på det är för att få en behagligare nivå vid porten för bilen.
 
FreddaP skrev:
Jag känner likadant att det blir överkurs om man ändå ska lägga klinker med sockel. Den enda anledningen jag funderar på det är för att få en behagligare nivå vid porten för bilen.
Förstår inte riktigt vad du menar :confused:
 
KnockOnWood skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar :confused:
Panelen ligger in så nära marknivå på utsidan samt att nivån på garagegolvet är i princip likadant som utsidan.
 
peternicklas
Byggde mitt garage med ett första lager Leca. Väldigt praktiskt när man får in snö samt att man kan ta slangen och spola golvet utan att tänka på väggarna.
 
Fick offert på slinga till plattan. De skulle ha 700kr kvm. Rimligt pris?
Sen tar dom betalt för kulverten mellan huset och garaget.
 
Korvgubbe
Hade jag byggt nytt idag hade jag inte hoppat över en ram av leca, merkostnaden är ganska liten jämfört med funktionen. Det är ju sådant som är väldigt svårt att ändra i efterhand, behöver man spara in tycker jag det är bättre att göra det på saker som enkelt kan uppgraderas efteråt.
 
Korvgubbe skrev:
Hade jag byggt nytt idag hade jag inte hoppat över en ram av leca, merkostnaden är ganska liten jämfört med funktionen. Det är ju sådant som är väldigt svårt att ändra i efterhand, behöver man spara in tycker jag det är bättre att göra det på saker som enkelt kan uppgraderas efteråt.
Jag instämmer i detta , önskar att föregående ägare till mitt hus hade haft vett o tänka lika dant.:confused:
Den dagen mitt garage ska renoveras blir det nog att ta bort bit för bit av väggarna och sätta leca block längst ner istället för liggande regel på plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.