Undrar lite hur jag ska få ett trefas 400v till mitt garage jag har två uttag i dagsläget. Ett har varit till en gammal centraldammsugare och det andra är kopplat till samma grupp som belysningen. Jag har planer på att bygga om garaget lite och använda det som hobbyverkstad i samband med det skulle jag behöva ett trefas,

Hur gör man, självklart är det inget jag ska göra själv utan kommer ta in en fackman men vill veta hur man går till väga, behöver man dra nya kablar till elcentralen eller går det att använda befintliga??

/ Henrik
 
Beroende på vilka kablar du har ut dit idag så drar man nya. du behöver en 5ledare, helst 2.5mm2.
Har du en elcentral därute idag? Hur många säkringar sitter det i den? En bild kanske?
 
Centralen sitter inne i huset och tyvärr är alla platser använda.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oavsett så behövs då en ny kabel ut till garaget, och sen kan man komplettera med en ny undercentral i garaget istället för inne i huset.
Köper man en N1XV 5G6 kan man troligen koppla den direkt på huvudsäkringarna och gå därifrån.
Vad är närmst, husets central eller mätartavlan i förhållande till garaget?
 
Är din tvättmaskin och torktumlare gamla (3-fas) eller moderna 1-fas matade?
Om det sista kan dessa samsas på en 3-fas grupp och du kan få en 3-fas grupp ledig i centralen.
 
Mikael_L
TeroM skrev:
Är din tvättmaskin och torktumlare gamla (3-fas) eller moderna 1-fas matade?
Om det sista kan dessa samsas på en 3-fas grupp och du kan få en 3-fas grupp ledig i centralen.
Precis vad jag också tänkte.
Men hursomhelst krävs det ju en jordfelsbrytare också. Och vill man inte sätta en ny central i garaget så blir det ju att komplettera med en sådan inne vid gängsäkringscentralen ändå. Och då går det ju att sätta säkringarna för trefasuttaget där också, i en lite större låda då givetvis.
 
Det är ju rätt olämpligt att göra om en 3fas grupp till separata 1fas uttag utan dvärgbrytare.
 
Finns en JFB i extralådan nedanför stora tavlan. Frågan är om den är för hela centralen minus bastu och cirkpump eller tvärtom ...
 
Var sitter din elmätare?
 
corre skrev:
Det är ju rätt olämpligt att göra om en 3fas grupp till separata 1fas uttag utan dvärgbrytare.
I detta fall skulle jag tro att det är separata rör till TM och TT, blir i så fall som två vanliga 1-fas grupper med fas, nolla och jord i respektive rör, inte en 2-fas grupp.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Mättavlan sitter på garageväggen så man når baksidan på den genom att skruva bort en lucka av masonit. Kan man göra en helt ny garagecentral direkt från huvudledningen?
 
Ja, och det låter som bästa alternativet med tanke på placeringen.
 
Mikael_L
hfghenke skrev:
Mättavlan sitter på garageväggen så man når baksidan på den genom att skruva bort en lucka av masonit. Kan man göra en helt ny garagecentral direkt från huvudledningen?
Japp.
Och det är kanske det bästa och enklaste.
Elektrikern drar 5x6mm2 till en ny liten undercentral i garaget.
Sen är det fritt fram att bygga på elen som man vill i garaget ifrån denna.


edit:
Fel, det blir väl inte en undercentral då, utan en parallell huvudcentral ... :surprised:
 
hfghenke skrev:
Mättavlan sitter på garageväggen så man når baksidan på den genom att skruva bort en lucka av masonit. Kan man göra en helt ny garagecentral direkt från huvudledningen?
Som jag trodde ;)

Ja, då sätter du en egen central i garaget matad direkt från mätarskåpet och behöver inte alls blanda in huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.