Hej, vart lite osäker nu när jag såg kopplingen av denna radiator, måste man ha en neutralledare för styrningen på plint 3 eller ska det bara vara 2 faser samt jord ? Mvh

Elektriskt kopplingsschema för radiatorer med markeringar för 400V och 230V samt anslutningar för master och slave radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Schematisk bild av elektrisk koppling med beskrivning för radiatorer och styrning, markerar 230V och 400V anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonssonx
  • Laddar…
Vill du ha en centralt styrd nattsänkning ska du ha en nolla som kan slutas/brytas på plinten där uret är, utan nattsänknigsfunktionen behövs den "nollan" inte.
 
  • Gilla
Karljan
  • Laddar…
tommib
Inte för att TS frågade efter det men jag är nyfiken....

Hur funkar det om man kopplar radiatorerna på 400V och vill ha slavradiatorer? Styrningen från huvudradiator till slavradiator verkar ju gå via nattsänkningsingången vilket antyder att även detta skulle gå via nolla. Men någon sådan finns ju inte i 400V-inkopplingen.

Dum fråga kanske men jag är som sagt nyfiken....
 
Är lite inne på samma fråga... vill köpa en 400v slavradiator och styra med en Z-wave termostat och undrar hur inkopplingen normalt fungerar och gärna om någon har ett kopplingsschema för Roundline Slavradiator 400V / 1000W ?Eller tips på annan lämplig slavradiator.

Ett alternativ är ju att termostaten styr en kontaktor som bryter alla tre faserna men hade ju varit bra om man kunde slippa kontaktorn och styra elementet direkt via termostaten, de flesta element nu har ju massa elektronik och misstänker att de tappar minnet om man bryter strömmen hela tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.