Hej!
Kopplade in ett nytt element igår, ett LVI 400V element. Jag är lite fundersam på hur det fungerar , har detta i köket och där är rätt kallt för det blir lite kallras från tvättstugan. Jag ställde aldrig in något program hur det ska värma igår, utan jag vred upp tempen till runt 20 grader, men elementet blir väldigt varmt, man bränner sig skulle jag säga. Förstår nu att det antagligen inte fungerar som jag trodde, att ställer jag det på 20 så håller det 20. Någon som kan förklara för en okunnig som jag. Mvh
 
Berätta lite mer om förutsättningarna. Vilket element är det, vilken effekt osv.
 
  • Gilla
Bengt Nordqvist
  • Laddar…
MultiMan
Är det oljefyllt? Då måste de bli väldigt varma på ytan eftersom de fungerar som ett gammaldags element med cirkulerande varmvatten, fast har väl egentligen ännu mindre yta att avge värmen på och därför måste hålla högre temperatur.

Jag föredrar vanliga konvektionselement numera eftersom de reglerar betydligt exaktare och snabbare än oljefyllda och är svala på ytan. De är alltså en "plåtlåda" med hål uppe och nere och inuti sitter en värmespiral omgiven av en aluminiumkylfläns med mycket stor yta som avger värmen till luften snabbt.
 
Det är ett LVI oljefyllt 400V 750w . Detta sitter i köket som blir väldigt kallt eftersom min värmepump inte lyckas skicka någon värme in där. Blir kallras från tvättstugan som ligger i anslutning till köket, har värmegolv i tvättstugan men använder inte det. Det jag blev lite fundersam över va att det blir så varmt trots jag satt det på 20-21 grader , men det är i sin ordning då? Kan ingenting om detta . Mvh
 
MultiMan
Det är normalt. Du skulle valt en annan typ av element om en sval yta var viktigt.

Temperaturen du ställer in är rumstemperatur. Eftersom värmeavgivningen är så pass ineffektiv på oljefyllda element måste det gå varmt för att hinna med att värma luften tillräckligt. Det beror ju också på rummets värmeförluster. Tvärdrag och ingen isolering gör att det måste gå betydligt varmare än i ett tätt och välisolerat rum.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det är normalt. Du skulle valt en annan typ av element om en sval yta var viktigt.
Jag blev mest fundersam över att det blev så pass varmt, men är det normalt så är det okej
 
Det är helt OK att elementet blir varmt tills dess att det har lyckats värma upp utrymmet. Sedan kommer det att hålla sig mer i "steady state" och sannolikt hålla en lägre yttemperatur, givetvis beroende på kallras mm. Jag har LVI oljeradiatorer i garaget/snickeriet hemma och dessa har ställt i "dagisläge". Då begränsas yttemperaturen på radiatorn men avgiven effekt dras ned 50%. Du kanske har en sån funktion på din radiator också?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är helt OK att elementet blir varmt tills dess att det har lyckats värma upp utrymmet. Sedan kommer det att hålla sig mer i "steady state" och sannolikt hålla en lägre yttemperatur, givetvis beroende på kallras mm. Jag har LVI oljeradiatorer i garaget/snickeriet hemma och dessa har ställt i "dagisläge". Då begränsas yttemperaturen på radiatorn men avgiven effekt dras ned 50%. Du kanske har en sån funktion på din radiator också?
Ja där är en sol och en måne, men hur fungerar det? Det jag vill mest av allt är att det ska hålla en behaglig temp ute i köket hela tiden .
 
Är köket litet? Man räknar med ca 30 watt per kubikmeter. Med normal takhöjd 70-85 watt per kvadratmeter. 750 watt räcker till c:a 10 kvadratmeter. Är köket större kommer elementet att gå för fullt mest hela tiden.
Sedan inverkar det om det är välisolerat eller inte. Är det öppet till andra rum så behövs det ännu mer effekt.
 
Köket är ungefär 12 kvadrat så det borde räcka . Jag har haft det igång nu sen jag kom hem från jobbet och startade även värmegolvet ute vid tvättstugan, man går ut det hållet när man ska till altanen och det brukar bli ett kallras därifrån. Hjälper golvvärmen att stoppa kallraset ? Jag tycker att det känns skönt i köket nu. Där finns ju en sol och en måne på elementet , frågan är hur det fungerar eller om jag ska använda det alls? Mvh
 
B Baskowilma skrev:
Ja där är en sol och en måne, men hur fungerar det? Det jag vill mest av allt är att det ska hålla en behaglig temp ute i köket hela tiden .
Det beror på modell. Du får kolla i manualen om du kan ställa in max yttemperatur.
 
Förmodar att du har ett som heter MEC. Vill du ha värme så ska du ha den i läge sol. Använder du månen så sänker den 3.5 grader. Oavsett vad du har ställt in för temperatur. Vrider du däremot värmereglaget i botten så blir elementet inte kallare än frosttemp 7 grader. Ovanför har den en klocka som ska användas om du skulle ha haft en ledning till med central styrning. Någon nämnde halv effekt. Lite längre ned har du en litet vred som det är lämpligt att använda skruvmejsel till. Där den har en röd pil. Till höger har du en helröd fullstyrkesymbol och till vänster en halvstyrkesymbol. Så röda pilen står säkert åt höger eftersom du tycker elementet är hett.

Personligen tycker jag det hade varit bättre med ett 1000 watts element. Eftersom du även nämner kalldrag etc. Nu får elementet jobba ganska hårt istället för mer pulsvärme.. Då man normalt räknar på 70 watt på ett normalt isolerat hus som då blir 840 Watt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.