Har ett problem tror jag?
Med att elementen går på 400 men utan nolla.

två faser samt jord finns med ingen jordkoppling till höljet på elementet .

Sen finns samma element kopplat till 230v på ett annat ställe i huset???

Vad göra..... byta till 230 v element o skapa en nolla av fasen som är med??
Öppen elinstallation för element med synliga ledningar och anslutningar, saknar jordkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutning av element utan nolltråd, med 400V-märkning och ojordad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elementet är gjort för 380 (400V), så varför vill du koppla det på 230?
Det är dessutom dubbelisolerat, så det ska inte vara jordat.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Ok tack för svaret men ett är kopplat på 230 v
Hur funkar det??)
 
G Gxp skrev:
Har ett problem tror jag?
Vad tror du att du har för problem?

Vissa element går på 400 V andra på 230 V, inget konstigt. Vissa bilar drivs av bensin, andra av diesel. Och vissa numera av el har jag hört... :surprised:
 
Fesljummet.
Om det nu är ett 400 på 230V...element kan se lika ut men som sagt vara avsedda för olika spänning. Läs på märkskylten.
 
G Gxp skrev:
Ok tack för svaret men ett är kopplat på 230 v
Hur funkar det??)
Det du visar på bilden med stickpropp ger då bara runt en tredjedel i effekt när det är avsett för 380 (400) V.
 
GK100 GK100 skrev:
Det du visar på bilden med stickpropp ger då bara runt en tredjedel i effekt när det är avsett för 380 (400) V.
OK jag såg inte märkskylten på bilden och svarade slarvigt. :oops:

Och som alla säger. Elementet i den nedre bilden ska ha 400 V och inte 230 med en vanlig stickpropp.
 
  • Gilla
_hemmasnickaren
  • Laddar…
Men om man ser en sådan lösning så bör man ha i åtanke att det finns en del kreativa individer som tycker att det är bekvämt med uttag och stickpropp på ett element. Och fixar ett 400V uttag, ibland utan att veta om det.

Jag skulle inte våga koppla in något i uttaget där det elementet är anslutet, utan att kontrollmäta först. Iallafall inget dyrt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Fesljummet.
Om det nu är ett 400 på 230V...element kan se lika ut men som sagt vara avsedda för olika spänning. Läs på märkskylten.
står 380 volt på detta med men kopplat 230
 
E
Nobös 400V elradiatorer var (är?) rätt finurliga. Anslutningsdosan var utformad så att den bara passade elementets stickpropp, men stickproppen gick även att sätta i ett vanligt vägguttag. Det gick alltså att plugga i elementet i ett vanligt uttag som nödlösning vid behov.
 
G Gxp skrev:
står 380 volt på detta med men kopplat 230
Det funkar rent tekniskt men du får bara 170W istället för 500, så det gör kanske inte så stor nytta.
 
Om radiatorn med stickpropp på bilden ansluts till uttaget i första bilden så går det på 400V och ger därmed full effekt.
Kopplingsdosan har skyddsjord ansluten men används inte av det dubbelisolerade elementet.
Jorden är framdragen för framtida bruk eller bara för vidarekoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.