Hej, jag ska dra in kommunalt VA från tomtgräns till hus och har fått en offert på 4000 kr ex moms per löpmeter färdigt avlopp, som läggs på ca 1,5 meters djup. Är det rimligt eller låter det dyrt?

Ingår:
- Schaktning med stor grävare
- Ev sprängning där det behövs
- Rörläggning
- Allt material

Ingår ej:
- Besiktningar gällande sprängningen
- Etablering av grävare och borr
- Deponi schaktmassor
 
Är detta kommunens pris eller är det någon entreprenörs pris?

Det enklaste sättet att se om ett pris är "rimligt" är att ta in fler offerter.
 
Hur många meter?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Beror helt på hur lättgrävd marken är. Är det vanlig grävbar mark, t ex lera, sand eller finmorän så är 5000 kr metern extremt dyrt. Den där metern är ju grävd på fem minuter.

Är det berg och sprängning involverat så är det ett jäkla jobb.

Rören kostar 50 kr metern. Finmakadam att lägga i kostar kanske 2500 kr utkört för mååååånga meter rör. Så materialkostnaden är mycket begränsad på ett jobb som detta.

Vad som kan ta tid är mecket vid grunden. Om det t ex måste bilas in i en källare eller liknande. Ska firman installera avlopp i källaren också? Där kan timmarna dra iväg ordenligt. Normalt rörmokerijobb.
 
Det är en entreprenörs pris och det handlar om ca 32 meter totalt. Som jag förstod det använde de dock alltid detta löpmeterpris, oavsett total sträcka.

Finns tyvärr inte tid att ta in fler offerter då jag måste svara på denna snarast.
 
Claes Sörmland
Så en offert på 160 000 kr. Vad ingår på hussidan? Ingår mer än grovåterställning efter schaktning?
 
Kire87 Kire87 skrev:
Hej, jag ska dra in kommunalt VA från tomtgräns till hus och har fått en offert på 4000 kr ex moms per löpmeter färdigt avlopp, som läggs på ca 1,5 meters djup. Är det rimligt eller låter det dyrt?

Ingår:
- Schaktning med stor grävare
- Ev sprängning där det behövs
- Rörläggning
- Allt material

Ingår ej:
- Besiktningar gällande sprängningen
- Etablering av grävare och borr
- Deponi schaktmassor
Har du fått priset för etableringen av grävare samt borr? Kan skilja kraftigt.
Sen deponin kan vara en kostsam "luring" beroende var man bor.
 
  • Gilla
Kire87 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror helt på hur lättgrävd marken är. Är det vanlig grävbar mark, t ex lera, sand eller finmorän så är 5000 kr metern extremt dyrt. Den där metern är ju grävd på fem minuter.

Är det berg och sprängning involverat så är det ett jäkla jobb.

Rören kostar 50 kr metern. Finmakadam att lägga i kostar kanske 2500 kr utkört för mååååånga meter rör. Så materialkostnaden är mycket begränsad på ett jobb som detta.

Vad som kan ta tid är mecket vid grunden. Om det t ex måste bilas in i en källare eller liknande. Ska firman installera avlopp i källaren också? Där kan timmarna dra iväg ordenligt. Normalt rörmokerijobb.
Överst är det anlagd gräsmatta, och under finns lera och berg. Vi har dock ingen aning om hur mycket berg eller på vilket djup. Priset inkluderar ju dock all sprängning som kommer att krävas, oavsett om det skulle handla om 30 eller 5 m3.

Priser gäller fram till huset. Rörmockeri för att koppla in vattenledning tillkommer. Det är dock en tillgänglig krypgrund där det redan finns ledningar från egen brunn, så det borde inte vara allt för komplicerat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P paralun skrev:
Har du fått priset för etableringen av grävare samt borr? Kan skilja kraftigt.
Sen deponin kan vara en kostsam "luring" beroende var man bor.
Etableringskostnaden är 22 000 kr ex moms totalt för båda.

Om jag tackar ja nu slipper jag däremot denna eftersom de redan är i området.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Då låter det som att du får betala priset för att det är mycket berg och blir sprängning. Tyvärr tillkommer ju också kostnad för dig för att frakta bort eventuell sprängsten. D v s har entreprenören tur så är detta ett enkelt jobb som är gjort på ett par dagar. Du betalar då ett rejält överpris. Har entreprenören otur så är det en massa sprängning och dagarna springer iväg, då är priset mer i paritet med arbetet och någon sorts rimlighet uppstår om entreprenören får slita i två veckor med jobbet (16000 kr fakturerat per dag, typiskt för småjobb).
 
  • Gilla
Kire87
  • Laddar…
Kire87 Kire87 skrev:
Etableringskostnaden är 22 000 kr ex moms totalt för båda.

Om jag tackar ja nu slipper jag däremot denna eftersom de redan är i området.
Ok, väl tilltaget.
Har du diskuterat deponi och ungefär hur mycket massor det kan bli? En entreprenör som jobbat i ett visst område vet exakt hur knöligt det eventuellt är.
 
Skulle det bli sprängning hela sträckan så är det billigt, blir det lite småsprängning är det rimligt och blir det ingen sprängning är det mycket pengar. Beror lite på hur riskvillig du är skulle jag säga, du kan nog få tag på någon som lämnar ett lägre pris men saker har en tendens att kosta vad dom kostar i slutänden.
Det kan snabbt springa iväg i pengar.
 
  • Gilla
Kire87 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
När det grävdes för avlopp i grannskapet här kunde entreprenören lägga mer än 50 m avloppsrör och vattenledning på en arbetsdag. När det var plan lermark. Men kunde också ägna två arbetsdagar åt en bergsknalle som kom i vägen och som gjorde sprängning aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.