Hej

Har lite funderingar kring elelement, har tittat runt lite här och om man använder sig av 400 volt så blir det ju två faser och jord väl, men på olika faser??? Om man använder två säkringar 10 A kommer de då inte på olika faser.

Samt klarar två faser mer än 2300 w?

Har 5 tom rör upp till övervåningen och funderar vad elektriken kommer att tycka....
 
Hej..

Om du ska köra med 400V så kallas detta för 3-fas.
Du får då 3 trådar med ström och en nolla, då totalt 4trådar.

Du behöver ha en säkring /fas då totalt 3st säkringar då det blir en 3-fas koppling.

För att räkna ut hur mycket belastning (W) du kan ha på din säkring så tar du spänningen x strömmen
Altså, har du en säkring på 10A och ett 230V uttag så kan du belast denna med 2300W innan säkringen går, 16A och 230V blir 3680W osv...
MEN, använder du större säkring än 10A så behöver du grovare ledningar, annars kan de bli överhettade.

Hoppas detta blev svar på din fråga, annars skriv vidare så ska jag försöka svara bättre

/Morgan
 
Element är två-fas 400 volt eller en-fas 230V. Dvs du kopplar elementet mellan två faser då det är 400V. Fasförskjutningen mellan 230V-faserna ger 400V.

Du får mer effekt per ampere genom att köra med 400V element istället för 230V.

10A ger 2300W på 230V men 4000W på 400V utan att säkringen flyger.
 
Fel, plugga på elläran gott folk

3 fas växelström effektformel

U*I*cosfi*Roten ur 3 = P

400*10*1.0*1,7= 6800w

Observera att detta är för 3 faser

Vid installation av element sprider man 3 faser mellan elementen 2 och 2.
 
nyinstallation jordas element men olika i gammal installation, beror på rumstyp och om det är ojordade eller jordade uttag, jordledningen till elementet behövs inte för jordfelsbrytaren- om nu inte någon hempulare använt jord som nolla eller nåt annat snillrigt!

hörru morgan 82! i bostadshus har jag då aldrig sett 3-fas element, det finns bara 1-fas och 2-fas element!!!!
 
Vi hade 3 fas element i øvervåningen i vårat gamla hus. Så visst måste det førekomma!
//
Olof
 
Om jag byter alla uttag i ett rum från ojordade till jordade. Finns det då något krav på att även elelementet i rummet (400 V, 2 fas) förses med jordanslutning??

/Mikael
 
Jag är nästan säker på att du då måste jorda även elementet.

Anledningen är att du har "fört in " jord i rummet. Anta att du får isolationsfel på elementet, det blir ströförande, om det då inte finns något annat i närheten med jordpotential (=nuläge) så behöver det inte vara så farligt med elementet, men om du nu jordar övriga uttag i rummet, och ex. kopplar in en dator. Så blir det genast mycket farligare med ett ev. fel på elementet.

Om du sätter en hand för att ex. känna om elementet är varmt, stödjer dig med den andra på datorn (som är av jordad plåt), så blir det himla otrevligt. Med även elementet jordat så kommer proppen att lösa ut när det blir fel på elementet.
 
Du måste jorda även elementet i detta fall. Det är väldans många som inte tänkt på detta när man jordat i efterhand.

Om det inte är dubbelisolerat som det brukar vara i t.ex tvättstugor och badrum.
 
Abuquir skrev:
Vi hade 3 fas element i øvervåningen i vårat gamla hus. Så visst måste det førekomma!
//
Olof
Är du säker på att det är 3 faser in i elementet så att det inte är så att det använder 2 och en bara är skarvad och går vidare på plint bakom elementet?!

Har nog aldrig sett ett sådant vad jag kan påminna mej om .....
 
Erik_D skrev:
Fel, plugga på elläran gott folk

3 fas växelström effektformel

U*I*cosfi*Roten ur 3 = P

400*10*1.0*1,7= 6800w

Observera att detta är för 3 faser

Vid installation av element sprider man 3 faser mellan elementen 2 och 2.
hmm.. man ska väl inte blanda in cosinus fi vid rent resistiva laster som element, utan bara induktiva och kapacitiva (som orsakar fasförskjutning), eller är jag helt fel ute?
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
Helt rätt därför jag skrev cosfi som 1.0
 
Ska man vara lite kitslig så är ett element inte helt "rakt" utan lite åt det induktiva hållet. I alla fall de jag har mätt. Kan vi nu fortsätta röra till det med skillnaden på VA och Watt också? ;D
 
VAr inte att förglömma!! ;D
 
geschwint skrev:
Du får mer effekt per ampere genom att köra med 400V element istället för 230V.
Det där gäller bara om du bara har ett enda element.

Om du har tre element på samma effekt, jämnt fördelade över faserna, så spelar det ingen roll om du har 230V eller 400V-element.

Däremot så slipper du nolledaren med 400V, och därmed även spänningsfall i nolledaren, dessutom får man mindre påverkan på spänningen mellan faser och nollan då 400V-element regleras än då 230V-element regleras.

Jordledaren har för övrigt INTE direkt med jordfelsbrytaren att göra. Det går bra att skydda befintlig ojordad installation med jordfelsbrytare. Om en ojordad eldriven sak blir strömförande och du tar i den och t.ex. ett vattenledningsrör (som man iofs inte har så många av om man har elvärme, men men...) så löser jordfelsbrytaren ut. Om el-saken däremot är jordad så löser jordfelsbrytaren ut innan någon hinner ta i föremålet.

Fördelen med jordfelsbrytare på elvärme är att man är skyddad från problemet att det blir kortslutning till jord på värmetråden. Annars kan det bli farligt varmt, om det blir kortslutning t.ex. på mitten så får man dubbla effekten på halva längden, d.v.s. fyra gånger hög effekt per ytenhet på den bit som fortfarande värmer... BRANDFARA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.