Hej!

I mitt duschrum rev jag nyligen ut ett ca 45 år gammalt norskt 400 volts-element som jag avser ersätta med ett nytt Adax VPS1004 element. Sladden till det gamla elementet har 4 ledare medan Adax-elementet enligt vad jag funnit på Adax hemsida tydligen bara skall ha 3 ledare - oavsett om det är 230 volt eller 400 volt - så hur kopplar man ihop det? (Svaret anlita elinstallatör kan jag redan, men det är alltså en förklaring om hur det funkar jag undrar om!)

Mvh palbin
 
Skulle gissa att en kabel med fler ledare än nödvändigt använts vid den tidigare installationen, dvs att det gamla elementet kördes på en fas istället för två.

Men mät för säkerhetsskull upp mellan det du tror är faserna. Har du två faser i kabeln skulle jag se till att koppla ur det ena av dem.

Vilka färger har du? Ta gärna en bild. Roligare så! :)
 
Mikael_L
palbin skrev:
Hej!

I mitt duschrum rev jag nyligen ut ett ca 45 år gammalt norskt 400 volts-element som jag avser ersätta med ett nytt Adax VPS1004 element. Sladden till det gamla elementet har 4 ledare medan Adax-elementet enligt vad jag funnit på Adax hemsida tydligen bara skall ha 3 ledare - oavsett om det är 230 volt eller 400 volt - så hur kopplar man ihop det?
Ingen aning, med hjälp av den information jag fått.

Har du tillgång till något mätinstrument?
 
Ja, är det 400 V så ska det väl vara två faser och skyddsjord.
Är det 230 V så ska det vara fas, nolla och skyddsjord.

//Patrik
 
Det kan även vara 2 faser en nattsänknings styrtråd och ingen jord (fi märkt)
 
elmont skrev:
Det kan även vara 2 faser en nattsänknings styrtråd och ingen jord (fi märkt)
Verkar vara så..

"Förberedd för temperatursänkning med 5° C.
Radiatorn ( 230 V och 400 V ) är avsedd för fast montage. 3-ledar kabel.
Klass II, dubbelisolerat utförande, (IP24C)."
 
H
Du kan köra 3 faser med 4 ledad kabel, tror det heter delta koppling. Många motorer är kopplade på detta sätt. Numer så har man 5 ledad kabel för 3-fas.
Skulle tro att ditt nya element är förkoplat för 230V men kan köras på 400 volt om kablen till elementet bytas.
 
Låt er inte luras, man kan INTE köra 230 volts element på 400 volt genom att koppla om. Det finns INGA element som är Y eller D trefaskopplade.
Jag blir lätt irriterad när folk som har noll koll ger "goda" råd, det kan bli både dyrt och farligt. :(
 
H
Konstigt!!!!

det finns generellt 2 olika sätt att koppla in 3-fas utrustning på. D (Delta) kopplar så att varje element ligger mellan 2 faser (element 1 mellan fas 1, 2. element 2 mellan 2, 3. element 3 mellan 3,1) i detta system får man oftast högs effekt ut, då samtliga element får 400v. i detta systemet behövs igentligen inte någon nolla, då all ström går igenom de 3 faserna (skyddsjord behövs naturligtsvis altid för att garantera säkerheten).
det andra sättet att koppla in utrustning är Y. i detta fallet kopplar man ena sidan på alla elementen till var sin fas, den andra änden kopplar man bara ihop till varandra. om det endast är resistiva element så behövs igentligen ingen nolla här heller. elementspänningen här blir 230v effektivt, men om det förekommer snebelastning så kommer spänningarna att ändra sig. nollan kan anslutas till mittpunkten i detta fallet för att hålla mittpunkten stabil.
i riktigt stora motorer så har man D-Y kopplingar som gör att när man startar motorn så är den inkopplat som Y och sen när den kommit upp i varv slår man över till D för att inte dra säkringarna.
Noter att jag aldrig sa att man kan köra ett 230 element på 400v om det inte är förberett för detta vilket det finns element som är.

http://debatt.passagen.se/show.fcgi...e=10500000000000155&posting=19500000004443155
 
Redigerat av moderator:
Här gäller det ett el element och inget annat, att sedan andra saker kopplas annorlunda har väl knappast med saken att göra. Och din kommentar (försök till räddning) visar än tydligare att du inte har full koll.
 
H
Det var just ELELEMENT som det första stycket handlar om
 
C
hokanp har rätt, men har man bara två faser kanske det passar bättre att kalla det I-kopplat (vilket man inte gör, det heter deltakopplat om det är 400 volt över varje enskild spole eller vad det nu är, även om det bara är en.)
 
Mikael_L
hokanp skrev:
...det andra sättet att koppla in utrustning är Y. i detta fallet kopplar man ena sidan på alla elementen till var sin fas, den andra änden kopplar man bara ihop till varandra. om det endast är resistiva element så behövs igentligen ingen nolla här heller. elementspänningen här blir 230v effektivt, men om det förekommer snebelastning så kommer spänningarna att ändra sig. nollan kan anslutas till mittpunkten i detta fallet för att hålla mittpunkten stabil.
nollan kan anslutas till mittpunkten i detta fallet för att hålla mittpunkten stabil.

Ska anslutas till nollan, skulle jag vilja säga.
(Förutom i vissa fall.)
Om du Y-kopplar element eller ljusarmaturer t.ex utan att nolla mittpunkten kan det funka, men om ett element eller en ljuskälla pajar så driver spänningen iväg, sen går alla anslutna prylar sönder i en rask takt.
 
Redigerat:
men sätt en Y/D omkopplare vid elementet så kan du växla om när du fått upp värmen.

:)

Det finns inga element avsedda för en privat person att använda i ett badrum, som går att koppla om från Y/D eller likn.

Du måste mäta hur mycket ström du har mellan olika trådar.

Notera att du måste ha Jordfelsbrytare på allt i ett badrum, även element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.