Jag har fått ett lite underligt fel på elen på några av mina element
Är ett fritidshus med direktverkande el. Dom går på 400 volt, men för en tid sedan slutade
ett par element att fungera. Jag mätte upp spänningen på säkringarna dom som fungerar
ligger på 380 volt och dom som inte fungerar ligger på 5 volt.
Är det någon som har varit med om detta fel tidigare eller har en aaaaning hur det kan bli så
 
En säkring som har gått kanske?
 
Jag har varit med om liknande, även om det inte var för elradiatorer. Försök att följa ledningarna för de element som du mäter upp endast några volt på. Kika speciellt i kopplingar och säkerställ att det inte är kontaktfel som genererar värme och förvärrar kontaktfelet så det genererar mer värme. Risken är då stor att det till slut fattar eld.
 
Jag tackar för svar

Säkringen är hel

Jag skruvade ur säkringen och mätte upp med voltmeter dvs där "proppen" sitter
 
Menar du att du bara får 5V när du mäter direkt i proppskåpet? Har du kollat huvudsäkringarna?
 
Ja det är detta som är väldigt konstigt och huvudsäkringarna är hela och inga problem med det
spisen går på 3-fas och fungerar utmärkt
Man kan säga att man är förbryllad
 
Menar du att det finns säkringar som inte fungerar eller? I din central?
 
Vart mäter du 5V någonstans?
på säkringen till elementet eller på fasskenan ?
Har du 400V mellan alla faser till spisen men inte till elementena,
är det en central med bubbla huvudbrytare (en för hela centralen & en för "värme centralen")
 
Mikael_L
Tjörn1 skrev:
Jag tackar för svar

Säkringen är hel

Jag skruvade ur säkringen och mätte upp med voltmeter dvs där "proppen" sitter
Nej, så kan du inte mäta om en säkring är hel!
Om du mäter där säkringen satt så har du givetvis alltid spänning. Den ev trasiga säkringen håller du ju i handen så den är ju inte med i mätningen.

En del propphuvar har ett litet mäthål bredvid glaset där man kan mäta om det finns spänning med proppen monterad, det är rätt sätt.
Finns inte detta hål så brukar industrielektriker ta fram skruvmejseln och snabbt och glatt krossa alla glasrutor med skruvmejselskaftet för att sen kunna mäta smidigt.
Det tycker jag inte man ska göra i en hemmamiljö, av flera skäl.

Byt säkringen mot en ny, så vet du att den är hel.
 
Ja, jag har varit med om att en säkring gått.
Då du har ett 400V-element går det på två faser dvs du måste kontrollera att båda säkringarna i centralen är hela. Är inte säker på att du mätt samtliga säkringar i centralen då du skriver "säkringen". En säkring kan se hel ut fast den är trasig. Det är inte alltid den lilla grejen i säkringen hoppar ut.
 
Mikael_L skrev:
Nej, så kan du inte mäta om en säkring är hel!
Om du mäter där säkringen satt så har du givetvis alltid spänning. Den ev trasiga säkringen håller du ju i handen så den är ju inte med i mätningen.

En del propphuvar har ett litet mäthål bredvid glaset där man kan mäta om det finns spänning med proppen monterad, det är rätt sätt.
Finns inte detta hål så brukar industrielektriker ta fram skruvmejseln och snabbt och glatt krossa alla glasrutor med skruvmejselskaftet för att sen kunna mäta smidigt.
Det tycker jag inte man ska göra i en hemmamiljö, av flera skäl.

Byt säkringen mot en ny, så vet du att den är hel.
Det finns en liten låsring av ståltråd som man lätt kan peta bort med en skruvmejsel, så kan man både ta bort glaset och sätta tillbaka det. Nu brukar de flesta tappa den där låsringen när den sprätter iväg så glasen blir ändå sällan tillbakasatta. Som du skrev så ska man inte använda propphuvar utan glas. Jag har vid flertal tillfällen sett "pärlan" och den avbrända smälttråden i säkringen skjutas iväg glödande och ramla ner på golvet när skyddsglaset har saknats.
 
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men på tal om säkringar tänkte jag bara dela med mig av denna
bild. Helt ny propphuv som gick sönder när jag skulle skruva ur säkringen... livsfarligt! :x
 
  • IMAG2201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det verkar som en del har missuppfattat mig lite grann

Säkringen är hel bytt den mot en ny bland annat men som jag mätte var att jag tog bort säkringen helt och hållet
och tog fram mätintrumentet och mätte med en ledare i botten och en i gängan dvs säga där "strömmen" passerar
när säkringen är iskruvad.

Helt klart att jag får anlita en elektriker i detta fall. Jag är mest nyfiken hur detta kan uppstå, själv har jag en del
allmäna elkunskaper
 
Mikael_L
Tjörn1 skrev:
...men som jag mätte var att jag tog bort säkringen helt och hållet
och tog fram mätintrumentet och mätte med en ledare i botten och en i gängan dvs säga där "strömmen" passerar
när säkringen är iskruvad.
Som du skriver får jag intrycket av att du först skruvade bort säkringen och sen mätte du i centralen mellan passdelen (botten i säkringsplatsen) och den gänga som propphuven skruvas i?
 
Som jag förstår TS har han 2 frågor, den första är varför han uppmäter just 5V mellan skenorna i centralen och utgående kabel i en flerfasgrupp med säkringen utskruvad.
Den andra är varför hans element har slutat fungera.
Du kan inte mäta vid elementet annars? Fast känner du dig osäker är det nog inte helt fel att anlita en fackman heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.