Hej!
Är ny här och har läst lite om robotgräsklippare och kommit fram till någon av nedanstående klippare. Vilken skulle ni välja för min tomt? Grannen har ingen robotklippare.

Garden R50LI - 8 900 :-
Garden R80LI - 12 495 :-
Landroid WG790E - 6 990:-
Landroid WG791E - 7295:-
 
  • gräsmattan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Uhh svårt val. Samtliga borde klara uppgiften. R80li är förvisso dyrast men den har ju möjligheten att kunna ledas ut via guiden till två olika ställen på tomten och börja klippa där. Vilket är en stor fördel i mina ögon. Worxen har ju oxå Zon indelning men via begränsningskablen istället.
 
En R50LI med laddstationen placerad högst upp till vänster på bilden och en guidekabel runt hela hästskon skulle fungera utmärkt. Likaså HQ 305.

Landroidarna ser bra ut på papperet, men har en massa underliga buggar som dyker upp och försvinner i olika versioner av mjukvaran. Hittills verkar det inte finnas någon som funkar bra för alla användare. Dessutom är det många som fått byta kretskort och annat, och nu är det tydligen gnisslande hjulmotorer också på en del av dem. Bara de senaste dagarna är det flera här på forumet som skrivit att de gett upp och köpt en HQ/Gardena i stället för att det funkat så dåligt.
 
Det finns inte möjlighet till två guidekablar på R80.
 
Johnny Viking skrev:
Det finns inte möjlighet till två guidekablar på R80.
Jag var nog lite otydlig. Det jag menar är att med R80li så kan man ställa in två olika fjärrstartspunkter ut med guiden. Alltså du kan dra guiden runt hela huset och sen kan du ställa in klipparen till att börja klippa på två olika ställen ut med guiden. Man ställer då in hur långt den ska följa och hur ofta.
 
Tips:
Du nämner att grannen inte har någon robotklippare. Om hen har samma storlek på sin gräsmatta ungefär, dvs ynka 4-500 kvadrat, fråga om ni inte kan köpa en ihop. De flesta klippare klarar ju utan problem minst 1000 kvm.
 
Ja, om grannsämjan är bra är det ett bra alternativ. De dyrare klipparna klarar inte enbart mer yta utan har mycket fler användbara inställningar, så en stor är som regel bättre än två små.
 
Aha! Tack för förtydligandet. Jag har nämligen problem med att min klippare inte hittar tillbaka innan batteriet är tomt. Jag har oxå en hästsko till tomt. Måste placera om, och läsa på om det här med att starta på två ställen på guidekabeln! Trist att varje dag hitta roboten stå still ute på tomten med tomt batteri.
 
Johnny Viking skrev:
Aha! Tack för förtydligandet. Jag har nämligen problem med att min klippare inte hittar tillbaka innan batteriet är tomt. Jag har oxå en hästsko till tomt. Måste placera om, och läsa på om det här med att starta på två ställen på guidekabeln! Trist att varje dag hitta roboten stå still ute på tomten med tomt batteri.
Har du dragit guiden så gräsklipparen lätt hittar den över allt på tomten? Har du anslutit den till begränsningen där den slutar? Har du kört test så du ser att den kan följa hela vägen in och ut på guiden?
 
peternicklas
Satsa på en Worx, den klarar storleken utan problem. HQ/Gardena ser bra ut på pappret men klarar inte den ytan som den är specad för. Worx har haft lite problem men dessa är nu lösta genom en väl fungerande support. HQ/Gardena har t.ex. problem med att de fylls med vatten samt att hjulmotorerna måste bytas.
 
IMG_20150615_114756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja köp en worx, dom är skit bra! Att vi inte tänkte på det innan ;-)
 
peternicklas
peternicklas
quick skrev:
[bild]

Ja köp en worx, dom är skit bra! Att vi inte tänkte på det innan ;-)
https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196857-gardena-r40li-36.html?perpage=15#post2240043
Ska Gardena användas som mixer eller vad är tänkt då den ger sig på jordgubbarna.
Kan inte förstå varför hela tiden kasta skit, framför skaliga argument i stället för att bara komma med en massa fel. Det är inga problem att fylla tråden med fel på HQ/Gardena, men till vilken nytta....
 
peternicklas skrev:
[länk] finns en bra test på de olika funktionerna som klipparna har.
Är nu även på Svenska.
Kul för Worx att dom har översatt sin reklamfilm även till Svenska nu. Men lite seriöst då. Worx är ingen dålig klippare, inte HQ/Gardena, Robomow med flera heller. Bara dom får rätt förutsättningar till att fungera på det sättet dom är tänkta att göra. Kom gärna med vettiga fördelar och förklaringar för det märket du tycker är bäst men det vore trevligt om du kunde skippa ditt propaganda snack om Worx och smutskastning av andra märken. Du prata om att kasta skit? Det första inlägg du skriver i denna tråden är det felande hjulmotorer och vattenfyllda Gardena klippare du tar upp. Varför skulle inte en 305:a klara den ytan? Har sett många exempel där det funkar alldeles utmärkt. Men du vet väl bäst.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Satsa på en Worx, den klarar storleken utan problem. HQ/Gardena ser bra ut på pappret men klarar inte den ytan som den är specad för. Worx har haft lite problem men dessa är nu lösta genom en väl fungerande support. HQ/Gardena har t.ex. problem med att de fylls med vatten samt att hjulmotorerna måste bytas.
Att du gillar Worx är helt ok, men måste du hålla på och ljuga bara för det? Worx problem är allt annat än lösta. Du har snackat i flera veckor om att alla problem som finns ska lösas av den nya programvaran, men när den väl kom löste den i princip ingenting, folk fick i stället nya problem som de inte hade tidigare. Flera användare har skrivit här på forumet på sista tiden att de gett upp nu och lämnar tillbaka sin Worx och satsar på en HQ/Gardena i stället.

Det är endast 310/315 som haft problem med hjulmotorer, inga andra modeller av HQ/Gardena. 305, 308, 320, 330, 220 och 230 har mycket få fel, men just 310/315 som är de nyaste modellerna har haft en del barnsjukdomar. Men att de fylls med vatten verkar vara något du själv hittat på då ingen annan nämnt det. Det är i alla fall inget vanligt problem. Inte om man jämför med t.ex de kassa kretskorten som Worx levererar, som verkar behövas byta ut på varenda maskin de säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.