Jag bor i en lägenhet byggd 1945 med ett tidstypiskt kök som byggdes när standarddjup på bänkskivan var 55cm. Jag skulle vilja byta bänkskivan som är mycket sliten och samtidigt öka bänkdjupet till 60 cm för att ugn och diskmaskin inte skall sticka ut och ser mer enhetligt ut. Samtidigt skulle jag vilja flytta ut underskåpen en bit så att de inte hamnar så långt innanför kanten på den nya bänkskivan.

Någon som har erfarenhet av en sådan renovering och kan uppskatta hur mycket jobb som krävs för att flytta ut de undre skåpen? Jag skulle helst behålla det gamla men är det kanske lättare att riva ut underskåpen och sätta in nytt?
 
  • Tidstypiskt 1940-talskök med vitmålade skåp och en sliten bänkskiva som behöver renoveras och förlängas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är de lätta att "ta lös" så är det enkelt att regla upp bakom och montera de längre ut.

MEN de är antagligen om/fastmålade på många ställen, eventuellt tunn masonite på vissa ställen osv. Så stor risk att de är svåra att få lös utan att det blir stora märken/skador som du sen måste åtgärda.

Vi byggde själv med "utflyttade skåpstommar" och vanligt IKEA kök då vi byggde vårt hus, så att vi har 70cm bänkskivor osv. Överskåpen monterades med en 45mm reglar som distans och nederskåpen med en 90mm reglar. Sen vanliga "hyllplan" som finns i olika djup som vi monterade som täcksidor för att dölja springan bakom stommarna. Dessutom kan man då enkelt dra utanpåliggande installationer av vatten och el om man vill.

Blev väldigt mycket billigare än att bygga med 70cm djupa stommar så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.