Hej

Jag har lite problem vårta hus eldas med Ved och kräver daglig eldning, Det är ca: 340 kvm och har "moderna" fönster och gullfiber i flera lager på vinden.

Pannan är en CTC från 1970 talet, den har inbygg vv-beredare som dock pluggats igen. Den har också en shunt som också pluggats igen. På 90-talets början då en 1000 liters ackumulatortank installerades gjordes ovanstående modifikationer. Varmvattnet tas ur den ensamma ackumulatortanken nu.

Från toppen av pannan där jag misstänker att det egentligen skalll sitta en sådan säkerhets ventil av något slag kopplad mot expansionskärlet, där har ackumulatorn kopplas in, returen från ackumulatortanken går in där vattenpåfyllningen av systemet tidigare var inkopplad.

Ovanpå det hela har nu en laddomat kopplats in av 3:e generationen rörmokare, han åtgärdade såklart inte vår shunt mot elementen som inte funkat sen den installerades med ackumulatorn men laddomaten sålde han gärna.

Det behövs ungefär 2 - 3 iläggningar fär att få ackumulatorn till 90 grader eller så. Temperaturen ut mot elementen ligger vid shunten på runt 30 - 60 grader beroende på vart man är i eldningscykeln, innan laddomaten installerades kunde man ur temperaturgivarna på ackumulatortanken tydligt se att en skiktning uppstod och att 90 graders "bubblan" flyttade sig upp och ned i tanken.

Till synes slumpmässigt kan pannan koka ibland på 1:a iläggningen ibland 2:a, 3:e oftast inte alls, innan man slänger i ett 3:e lass tittar man på temeraturen som då ligger på 40 grader eller så om det är kallt ute. Efter laddomaten installerades så har det blivit bättre men det händer fortfarande.

Pannan har en hyfsat pålitlig temperaturstyrning av primärluften som stryps vid en temperatur man ställer in på ett vred som är fäst vid en magnetisk arm som släpper taget om dragluckan vid inställd temp.

Efter att vi nu rivit ut oljetanken ur pannrummet och fått massor med plats så är frågan hur man ska gå vidare för att få en effektivare eldning.

VH Hans Olov Frisk
 
Hej.. Har ett hus där jag värmer upp Ca 300kvm.. Det är ett hus från -51 utan någon större isolering i väggarna.. Men jag har bytt fönster till Moderna med U väde 1.1... Och det år Ny isolering på Vinden.

Jag slängde i Höstas ut min Gamla CTC 265B som stått där sedan -67.. Men den fyllde sin funktion..ok gick dom sista 3 åren med Pellets..

Men Nu satsade jag på en Stor vedpanna med AccTankar och Solfångare..

Det blev en Atmos 40 kw.. men 3 st ca 840l acc tankar.. Sedan 4 solpanelar ca 7 kvm.

Den har nu varit i drift sedan början av oktober.. och har fungerat klockrent hela tiden från första eldning..
Och jag har ennu inte fått isolerat helt klart tankarna.. utan har bara färdig isolerat 1 av 3 dom andra e prov. med 1 lager isol.
Och SolPanalerna har inte gjort nån nytta än.. då vi haft en Bedrövlig vinter här Mellan Borås Och Göteborg..

Men jag e lite slö och eldar var 3:e dag.. då har jag släpp ned tankarna til 20/20/20.. och eldar upp på 1.5-2 ilägg... Jag har shuntautomatic och har ca 23 grader inne.. kanske 18 i dom rum jag inte är i så ofta..

Men jag e helnöjd.. Och trodde innan att jag skulle göra åt betydligt mer Ved..

Kanske en rikting att ta i betänkande.. Min anläggning alltså.. *ler*

/Rodgeman
 
340m² !
Jag skulle nog satsa på en stor panna med stor vedvolym (typ Solo innova 50kw ) och cirka 6-7m3 tank
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.