Ett lamputtag har börjat "spöka", vid avstängd brytare finns det fortfarande 40-90V i uttaget? Om jag kopplar bort tändtråden helt från uttag och brytare finns det fortfarande spänning mellan tändtråd och nolla, är det en kortis? Kan det vara något annat?

Vänligen bespare mig "ring en elektriker"!
 
Har haft exakt samma problem och där var det troligen en mus som låg i ett rör och gav överledning men moderna digitala multimetrar är ibland lite för känsliga och ger spökspänningar.
Megger rekommenderas och att du mäter ifrån central och utåt.

Har du förresten jordfelsbrytare på centralen?

/Kent
 
Japp en JFB på hela centralen.
 
Det där är typiskt för moderna multimetrar med för för hög inre resistans. Skulle du mätt med en lampa inkopplad eller dylikt hade det varit nära noll. Det induceras en mycket liten spänning/ström i ledaren om den ligger bredvid en annan strömförande kabel. Det är sannolikt därför du har "spök" spänning.
 
Det kan även bero på snedbelastning av faserna, dvs att nollan fått lite last.
 
Tack för alla kloka råd, det var "spökspäning" som sagt!
 
Rostig>Kan du vidareutveckla? Är lite med på hur du menar men hjärnan är seg en söndag *s* Som jag ser det så är det "omöjligt" att alltid få lika belastningar så länge det finns enfas förbrukare i en installation men får inte ihop det riktigt...?

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Rostig>Kan du vidareutveckla? Är lite med på hur du menar men hjärnan är seg en söndag *s* Som jag ser det så är det "omöjligt" att alltid få lika belastningar så länge det finns enfas förbrukare i en installation men får inte ihop det riktigt...?

/Kent

Jodå, du är helt rätt ute. I teorin kan man få helt symetriska belastningar över faserna och således tar de ut varann (och neutralledaren gör skäl för att kallas nolla, dvs ingen ström i den).
I praktiken försöker man fördela belastningar så lika det är möjligt men man får alltid något i nollan iaf.
Har man däremot fått riktigt sned belastning (t.ex: kanske bytt spis och tvättmaskin från trefas till enfas och fått dessa på samma fas), så kan det ju innebära att nollan blir mer belastad än den skall.
...är du med på min tankegång nu?
 
Fast om den är så belastad att den skulle hissas 90V så är något väldigt fel.
 
Gåtan löst, blötte fingrarna tog fas nolla i varsin hand :surprised:


Nada, inget, spökspänning allting! ;D
 
hempularen skrev:
Fast om den är så belastad att den skulle hissas 90V så är något väldigt fel.
Jo, men det är precis som Erik_D skriver. Man kan få ganska höga utslag (12-90v) med en digital multimeter vid spökspänningar men obrevera att det är SPÄNNINGAR och inte någon hög ström det är frågan om.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.