Jag upptäckte idag att jag hade spänning till två lamputtag även då strömbrytarna var avslagna. Har en dimmer på samma fas, och spänningen till de lamputtagen jag pratar om ökas/sänks när jag justerar dimmern. Är det dimmern som är boven eller vad kan vara fel?
 
Strömbrytaren avslagen och du mäter i lamputtaget ? I så fall är det inducerad spänning vilket är normalt. Finns ingen energimängd i den. Kopplar du in en lampa i uttaget och mäter över den ska du ha noll i spänning.
 
Strömbrytaren är avslagen. Jag upptäckte det när jag stoppade i en led-lampa i det uttaget då den lös svagt när strömbrytaren var avslagen. Nåt måste väl ändå vara fel?
 
Löper tändtrådarna jämte en fasledare uppstår en kapacitiv koppling som i stort sett bara kan mätas med ett högohmigt mätinstrument eller få LED-lampor att glimma lite. Alltså helt normalt.

Edit: sök på forumet och du hittar massor av trådar om just detta fenomen.
 
Ja tändtrådarna löper tillbaka i samma rör som fasledaren som kommer till strömbrytarna.
Jag har en dimmer där till en lampa och en kronbrytare. Det är alltså uttagen som styrs av kronbrytaren som jag mäter upp spänning i. Och jag kan styra den genom att höja och sänka dimmern. Men borde det inte vara noll volt och jag slår av dimmern? D.v.s. då ska det väl inte löpa någon ström i fasledaren?
Jag hoppas att allt är i sin ordning och jag förstår vad du menar. Men blir som sagt lite förvirrad då jag tycker att spänningen ska vara noll då dimmern är av :)
 
Strömmen är också 0 om man räknar med 1 decimal, men med ett noggrant instrument kanske man i verkligen mäter upp 0.000001 A pga dessa kapacitiva och induktiva fenomen. Detta har man aldrig märkt av tidigare, men dagens lågenergi och LED-lampor är så känsliga att de faktiskt kan glimma svagt av denna ström.
 
Lämpligt att skaffa en spänningsgodkänd (CATIII/IV) multimeter med lågimpedans-funktion (som Fluke, Voltcraft m.fl.) för att avslöja dessa kapacitiva spänningar mellan ledarna. Normalt har en digital multimeter en ingångsimpedans på 10-20 Mohm. Med lågimpedansknapp ca 275-400 kohm, dvs den lilla strömmen ger inget spänningsutslag på normalt område upp till 400 eller 600 Volt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.