Hej,
Jag köpte en ny lägenhet och den tilldelade förråd innehåller rör med kranar. Är det normalt? Borde inte detta utrymme vara en reserv för föreningen?
Jag vill ha ett annat utrymme.
Finns det någon standard som måste följas som jag kan nämna för föreningen?

Tack på förhand för ditt svar
Adrian
 
  • Tomt förrådsutrymme i lägenhet med synliga rör och kranar längs väggen och taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT
Prata m styrelsen.
Gissningsvis ska avstängningskranar vara tillgängliga i händelse av att de behöver användas.
Att du då kan ha blockerat dem med grejer och ett lås är inte förenligt med detta.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Kort svar från styrelse var "Vi har tyvärr inte möjlighet att byta ert förråd till ett annat."
 
KristinaRT
adrianleso adrianleso skrev:
Kort svar från styrelse var "Vi har tyvärr inte möjlighet att byta ert förråd till ett annat."
Då hade jag bett om ett klargörande (skriftligt!!!) på hur de kommer hantera situationen om det behövs access till kranarna (få dem att försäkra dig om att ditt lås inte kommer klippas upp och dina grejor slängas ut i händelse av att de behöver komma till kranarna). Om de försäkrar detta tror jag inte du kommer längre.

Vad är det för kranar? Om det är tex fjärrvärme hade jag kontaktat bolaget och ställt frågan till dem hur de ser på saken att kranarna blockeras och förhindrar avstängning…..
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kollade du inte på förrådet innan köpet så är det nog bara att gilla läget. Vissa lägenheter har usla förråd andra har rymliga. Det är antagligen inte reglerat hur förråden ska se ut eller att de ska vara likvärdiga

Att göra upp med styrelsen om hur låsning av förrådet ska gå till låter som en bra idé.
 
Kranarna är till fjärrvärme.
Tack båda för era råd!
 
Ta förrådet och stäng av fjärrvärmen. Sen kan du förhandla med styrelsen!
 
  • Haha
  • Gilla
MagicFingers och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ta förrådet och stäng av fjärrvärmen. Sen kan du förhandla med styrelsen!
Det här ska jag absolut inte leka med men det är en rolig tanke.
 
  • Gilla
Idus
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
få dem att försäkra dig om att ditt lås inte kommer klippas upp och dina grejor slängas ut i händelse av att de behöver komma till kranarna
En sådan försäkran kan man nog aldrig få, inte ens för lägenheten/bostaden. Uppkommer en nödsituation där åtkomst krävs så måste den naturligtvis hanteras.

Sen är det naturligtvis inte optimalt men finns inga andra förråd så vad ska föreningen göra. Lite krasst är det väl helt enkelt så att har man inte försäkrat sig om förrådets egenskaper innan köp så har man köpt "grisen i säcken" avseende förrådet och får acceptera dessa brister.
 
KristinaRT
Alfredo Alfredo skrev:
En sådan försäkran kan man nog aldrig få, inte ens för lägenheten/bostaden. Uppkommer en nödsituation där åtkomst krävs så måste den naturligtvis hanteras.

Sen är det naturligtvis inte optimalt men finns inga andra förråd så vad ska föreningen göra. Lite krasst är det väl helt enkelt så att har man inte försäkrat sig om förrådets egenskaper innan köp så har man köpt "grisen i säcken" avseende förrådet och får acceptera dessa brister.
Skälvklar, men OM det kommer till det värsta kan den typen av försäkran göra att man kan ställa ersättningsanspråk på föreningen och krav på åtgärder.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
den typen av försäkran göra att man kan ställa ersättningsanspråk på föreningen och krav på åtgärder.
Du menar om de blir tvungna att bryta sig in? Ja det kanske skulle kunna göra skillnad, ingen aning. I praktiken skulle jag dock vilja se den förening som ger något löfte om att de inte kommer att bereda sig tillträde till kranarna om så behövs.

Jag tror helt enkelt TS kan glömma alla tankar på något sådant "löfte".
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Skälvklar, men OM det kommer till det värsta kan den typen av försäkran göra att man kan ställa ersättningsanspråk på föreningen och krav på åtgärder.
Det är kanske det man ska ställa krav på från första början, att föreningen, i händelse av att de måste klippa låset, ska garantera ersättning för lås, prylar som hinner försvinna/skadas/etc och tid att återställa ordningen i förrådet enligt någon överenskommen prislista.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är kanske det man ska ställa krav på från första början
Lycka till säger jag bara...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Innan man börjar ställa en massa krav på föreningen kanske man ska kolla om de har skyldighet att tillhandahålla ett förråd över huvud taget. Annars är det nog en överhängande risk att man blir utan om man håller på och gör sig obekväm redan innan inflytt.
 
Johhhan
Det är inget ovanligt alls med ventiler i sådana förråd. Jag och de flesta av mina grannar i föreningen har diverse ventiler i förråden och det verkar fungera utan problem. Husets huvudavstängning för tappvatten och värmesystemet sitter dock lätt tillgängliga, som sig bör.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.