Hej

Gjorde om badrummet för drygt fem år sedan. Elektriken satte in 4 halogen g4-spottar i taket (han valde spottar, ingen aning om märket).

För några månader sedan slocknade den första, den som satt över duschen. Jag skulle ta bort den gamla lampan och då glimrade den till. Som att det var något oxid-skikt i sockeln som skrapades bort och nu fick den kontakt igen. Den lampan höll sedan nån vecka till innan den gick, så den byttes ut mot en ny.

Någon månad senare hände samma sak med spot två och tre. Och för några veckor sedan även spot fyra. Den sista verkar det fortfarande vara lite glapp i, för lampan kan slockna. Om jag sedan rör lite på lampan lyser den igen.

Tyckte det var märkligt att alla spotar uppträdde likadant ungefär samtidigt efter fem års klanderfritt användande. Är detta vanligt för lampor i badrum? Kan man göra något för att "smörja upp dem"? Typ spruta in kontakt-spray eller liknande eller ska sådant undvikas? För just spot nummer fyra glappar fortfarande lite ibland.
 
Det har hänt mig också med G4-armaturer. Det som händer är att själva sockeln har dålig kvalitet och pga värmen (förmodligen) går den sönder och det blir glappkontakt mot anslutande ledning. Felet uppstår typiskt efter att man bytt lampa och ruckat på sockeln. De armaturer jag har haft har bara varit att byta ut, det går inte att laga på ett rimligt enkelt sätt.
 
f91jsw skrev:
Det har hänt mig också med G4-armaturer. Det som händer är att själva sockeln har dålig kvalitet och pga värmen (förmodligen) går den sönder och det blir glappkontakt mot anslutande ledning. Felet uppstår typiskt efter att man bytt lampa och ruckat på sockeln. De armaturer jag har haft har bara varit att byta ut, det går inte att laga på ett rimligt enkelt sätt.

Tackar för svaret!

För en novis, finns det något man måste tänka på om man inte vill ändra det uppsågade hålet? Måste man ha samma modell eller räcker det att vissa huvudmått (vilka? Tänker mig diameter och hur djupt den bygger.) stämmer överens?
 
E
Ja, diametern bör överensstämma för smidigast utbyte, kan ju vara större men då får man såga/karva upp ett större hål. Inbyggnadsdjupet kan du kolla om du plockar ner en av spottarna. Sen får du kolla så att trafon pallar med de nya spottarna. 12V-trafo brukar förutom en maxeffekt även ha en mineffekt, t.ex 20-105W.

Jag skulle rekommendera 12V LED. Finns konstantspännings-LED som man enkelt ersätter gamla 12V halogen med utan att behöva byta transformator.
 
Emil_K skrev:
Ja, diametern bör överensstämma för smidigast utbyte, kan ju vara större men då får man såga/karva upp ett större hål. Inbyggnadsdjupet kan du kolla om du plockar ner en av spottarna. Sen får du kolla så att trafon pallar med de nya spottarna. 12V-trafo brukar förutom en maxeffekt även ha en mineffekt, t.ex 20-105W.

Jag skulle rekommendera 12V LED. Finns konstantspännings-LED som man enkelt ersätter gamla 12V halogen med utan att behöva byta transformator.
Två frågor: glömde nämna att det är dimrade spottar. Finns det g4 LED som funkar att dimra? Angående min/max-effekt på trafon, är den inbyggd i dimmern eller kan den ligga mellan dimmer och spottar (har ingen lucka eller liknande mellan dimmer och spottar så jag gissar svaret.)?
 
  • Gilla
JohanMPH
  • Laddar…
fuselage skrev:
Två frågor: glömde nämna att det är dimrade spottar. Finns det g4 LED som funkar att dimra? Angående min/max-effekt på trafon, är den inbyggd i dimmern eller kan den ligga mellan dimmer och spottar (har ingen lucka eller liknande mellan dimmer och spottar så jag gissar svaret.)?
fick just hem 1.5W g4 3000K LEDs från dealextreme, ungefär en månads leveranstid.
12-24V, ingjutna i epoxy så de ska funka i våtutrymmen, dimbara, 30.000h livstid, 15$ för 5 st, hoppas de håller, men asken de ligger i är mer seriös och ger mera information än de LED som lokala lampbutiken säljer.

Angående dimmer så funkar den troligtvis inte, man brukar komma under minsta belastningen med LED.
De dimmers jag har sett på amazon som är avsedda för att dimma LED funkar med 5-100% TRIAC dimmers, den billiga varianten mao. Vet inte om det spelar roll om den dimmrar i början eller slutet, men det borde stå i databladet för dimmern.

Tyvärr är det en djungel ännu och känns som man måste skräddarsy med specifika produkter för att det ska funka, och om man inte har den informationen så måste man ha lite tur för att få det att fungera.

Traffon ligger inte i dimmern, om du inte har en specialvariant, den är en liten svart klump som man brukar lägga i närheten av lamp(orna). Maxlängden på 12V sidan brukar vara max nån meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.